چکیده:
هدف این تحقیق بررسی تأثیر هوش سازمانی بر توانمندسازی اعضای هیئت علمی است. جامعه آماری پژوهش 140 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری بودند که 103 نفر از آنها بر اساس جدول مورگان و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای هوش سازمانی از پرسشنامه هوش سازمانی آلبرشت و برای اندازهگیری توانمندسازی اعضای هیئت علمی از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با آزمون همبستگی و رگرسیون، تجزیه و تحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد که هوش سازمانی بر توانمندسازی اعضای هیئت علمی تأثیر داشته و از بین ابعاد مختلف هوش سازمانی، چشمانداز، سرنوشت مشترک، روحیه، اتحاد و توافق بیشترین تأثیر را بر توانمندسازی هیئت علمی دارند. علاوه بر این، رتبهبندی ابعاد مختلف هوش سازمانی با بهکارگیری آزمون فریدمن نشان داد که چشمانداز، دارای رتبه اول است.
خلاصه ماشینی:
"هوش سازمانی از دیدگاه آلبرشت (2009) شامل هفت بعد است: 1) چشمانداز راهبردی: هر سازمانی نیازمند وجود یک نظریه، یک مفهوم، یک اصل سازماندهنده یا تعریفی است از آنچه در جستجو و ارضای آن است؛ 2) سرنوشت مشترک: همه افراد در سازمان ازجمله عوامل ذینفع همانند تأمینکنندگان و شرکا و گاهی خانواده اعضای سازمان باید بدانند که رسالت آنها چیست؛ 3) تمایل به تغییر: تغییر بیانگر چالشها، موقعیتی برای تجربههای جدید و مهیج و شانسی برای رسیدن به چیزی جدید قلمداد میشود؛ 4) جرئت و شهامت: شامل رضایت برای انجام چیزی بیش از استانداردهای تعیین شده کاری است؛ 5) اتحاد و توافق: هر گروهی که بیش از دوازده نفر از افراد در آن باشند بدون وجود مجموعهای از قوانین عملکردی، با یکدیگر برخورد و مزاحمت خواهند داشت؛ 6) کاربرد دانش: امروزه سازمانهای به دلیل استفاده اثربخش از دانش، اطلاعات و دادهها متعددی بهسوی موفقیت یا شکست سوق مییابند؛ 7) فشار عملکرد: در سازمان هوشمند هر کس باید خودش دارای گزارهای برای عملکرد باشد، یعنی احساسی از این داشته باشد که به چه باید برسد و به ماندگاری و روایی هدفهای خود، آگاه باشد.
جدول (4) شاخص آماری توصیفی و نتایج تجربی مدلهای محاسبهای ردیف ابعاد مؤلفهها میانگین واریانس استخراج شده پایایی ترکیبی آلفای کرونباخ 1 توانمندسازی 512/0 751/0 852/0 2 هوش سازمانی چشمانداز 501/0 821/0 764/0 3 سرنوشت مشترک 542/0 745/0 821/0 4 میل به تغییر 503/0 734/0 732/0 5 روحیه 541/0 852/0 784/0 6 اتحاد و توافق 536/0 863/0 815/0 7 کاربرد دانش 541/0 715/0 827/0 8 فشار عملکرد 501/0 723/0 806/0 یکی از روشهایی که برای سنجش روایی واگرایی استفاده میشود، روش بارهای عاملی متقابل است.
جدول (7) آزمون فریدمن مربوط به رتبهبندی مؤلفههای هوش سازمانی ابعاد رتبهبندی میانگین چشمانداز 80/4 سرنوشت مشترک 27/4 میل به تغییر 16/3 روحیه 70/3 اتحاد و توافق 09/4 کاربرد دانش 97/3 فشار عملکرد 1/4 بهمنظور بررسی رابطه بین هوش سازمانی و مؤلفههای آن با توانمندسازی اعضای هیئت علمی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است.
Organizational Intelligence & Knowledge Management: Thinking outside the Silos."