چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جامعه پذیری سـازمانی و هویـت سـازمانی بـا رفتـار شهروندی سازمانی در بین کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان در سـال ١٣٩٢ بـه روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. از جامعه ٧٤٢ نفری کارکنان ستادی ٢٥٤ نفر تعیین و بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی حجم نمونه هر ناحیه آموزش و پرورش مشخص گردید. ابزارهای پژوهش پرسشنامه جامعه پذیری سازمانی تائورمینا (١٩٩٤)، پرسشنامه هویت سازمانی مائیل و آشفورث (١٩٩٢) و پرسشنامه رفتار شهروندی سـازمانی وانـگ (٢٠٠٤) بـود. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصـیفی و اسـتنباطی (٠٠٥≤p) حاکی از رابطه مثبت و معنادار بین جامعه پذیری سازمانی بـا رفتـار شـهروندی سـازمانی، بـین هویت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی و تاثیر جامعـه پـذیری سـازمانی بـه واسـطه هویـت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی بود. بر اساس شاخص های نیکویی برازش ، تعـدیل شـده برازندگی و جذر واریانس خطای تقریب مدل معادلات ساختاری از برازش مناسب برخوردار بود.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي حاصل از تجزيه و تحليل داده ها در دو سطح آمار توصـيفي و اسـتنباطي (٠٠٥≤p) حاکي از رابطه مثبت و معنادار بين جامعه پذيري سازماني بـا رفتـار شـهروندي سـازماني، بـين هويت سازماني با رفتار شهروندي سازماني و تأثير جامعـه پـذيري سـازماني بـه واسـطه هويـت سازماني بر رفتار شهروندي سازماني بود.
يافتـه هـاي پژوهشـي جيـان هـوآ و همکـاران (٢٠١٠) کـه از ٧ کارخانه با فناوري بالا در چين به دست آمد حاکي از رابطه مثبت و معنادار بين ابعاد جامعه پذيري سازماني (تاريخ سازماني، زبان ، ارزشها و اهداف ) با رفتار شهروندي سازماني و هويت سازماني و نقش واسطه اي هويت سازماني بـين جامعـه پـذيري سازماني و رفتار شهروندي سازماني بود، با اين حال رفتارشهروندي سازماني آن چنان کـه بايـد در مؤسسـه هـاي آموزشـي مورد پژوهش و بررسي قرار نگرفته است .
جدول ١: ميانگين انحراف معيار و همبستگي دروني بين متغيرهاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) يافته هاي جدول ١ حاکي از آن است که بين جامعه پذيري سازماني، آموزش ، تفـاهم ، حمايـت همکـاران ، چشـم انـداز آينده ، هويت سازماني و رفتار شهروندي سازماني در سطح خطاي ( ) دو به دو رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
از سويي ديگر به پژوهشگران علاقه مند توصيه مي شود که در پژوهش هاي آينده رابطه جامعه پذيري سازماني و هويت سازماني با رفتار شهروندي سازماني را در بين کارکنان ديگر، سازمان ها و يا شهرهاي ديگر بررسي نمايند.