Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاه بانوان در زمینۀ اخلاق و حفظ حریم شخصی در شبکه‌های اجتماعی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (12 صفحه - از 39 تا 50)

کلیدواژه ها :

اخلاق ،حریم خصوصی ،بانوان ،شبکه های اجتماعی

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ، حریم خصوصی ، حفاظت از حریم خصوصی ، اطلاعات شخصی ، پروفایل ، کاربران ، حفاظت اطلاعات شخصی ، شبکه‌های اجتماعی ، مقیاس نگرانی‌های حریم خصوصی ، حفظ حریم خصوصی

زمینه: استفاده امن بانوان از شبکه های اجتماعی، نیازمند آگاهی آنها از مسائل اخلاقی، حفاظت اطلاعات شخصی و محدوده های حریم خصوصی است. از این رو، هدف این مقاله بررسی دیدگاه بانوان درباره حفظ حریم خصوصی، می باشد. روش: روش پژوهش حاضر پس رویدادی است. جامعه شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده صنایع، به تعداد 339 نفر بود که 205 نفر از آنان به عنوان نمونه به شیوه تصادفی انتخاب شدند. جمع آ وری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه (لینک نظرسنجی) انجام گرفت. برای آنالیز داده ها از یک برنامه کامپیوتری استفاده شد. حالت های مختلف توسط طیف 5 نقطه ای لیکرت اندازه گیری شدند. همه حالت­ها، دارای آلفای کرونباخ بالاتر از 76/0، بودند و این نشان دهنده ی قابلیت اعتماد و اطمینان معیارها بود. به منظور تجزیه وتحلیل، از آمارهای توصیفی در ارتباط با وب سایت­های شبکه­های اجتماعی و جمعیت شناختی محاسبه و استفاده شد. همچنین از تجزیه و تحلیل واریانس برای کاربرانی که پروفایل داشتند و یا کاربرانی که پروفایل نداشتند استفاده شده است.یافته ها: نتایج ارزیابی، نشان می دهند بانوان در حفاظت از حریم خصوصی نسبت به آقایان حساس تر هستند. در نتایج مربوط به مقایسه بانوان و آقایان، بانوان در اکثر موارد نمرات بهتری در حفاظت از حریم خصوصی خود کسب کردند. با توجه نتایج به دست آمده، در مجموع می توان بیان کرد که بانوان در حفاظت از حریم خصوصی خود محتاط تر و دقیق تر هستند.نتیجه گیری: بانوان نگرانی های بیشتری در مورد حریم خصوصی دارند، حتی زمانی که بانوان در مورد حفاظت از حریم خصوصی اطمینان داشته باشند، کمتر اطلاعات شخصی خود را در مقایسه با آقایان افشا می کنند.

خلاصه ماشینی:

"در یک مطالعه، 408 دانش آموز کالج در ایالت متحده (95 نفر از آقایان و 105 نفر از بانوان) در خصوص رفتاراخلاقی5 و اقضای اخلاقی6 در شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج ارزیابی نشان دادند که آقایان تمایل بیشتری برای حفظ حریم خصوصی7 نسبت به بانوان دارند(11). این تحقیق با تمرکز بر زمان انجام شده است، زیرا مطالعات پیشین نشان داده‌اند که با توجه به دیدگاه بانوان10، بانوان در رسانه‌های اجتماعی به‌منظور جلوگیری از سوء استفاده‌کنندگان اینترنتی، فرصت‌طلبان جنسی11 و هرگونه جرایم رایانه‌ای12 و هنجارهای رفتاری13 و به منظور ایجاد ارتباطات اجتماعی14 و نشان دادن علایق شخصی، بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند(17-25). همچنین بانوان به شکل معنی داری نگرانی‌های بیشتری در رابطه با عواقب اطلاعات شخصی به اشتراک گذاشته شده در اینترنت داشتند جدول 4‌، مقایسه بین آقایان-‌بانوان را در ریسک‌پذیری، اعتماد، نگرانی‌های حریم خصوصی برای زیر مجموعه‌ای از افراد که شبکه‌های اجتماعی داشتند نشان می‌دهد. با توجه به اهمیت بیشتر اطلاعاتی مانند عکس، شهر محل زندگی، محل کار و تحصیل، اطلاعات تماس و ارتباطات خانوادگی نسبت به سایر موارد در مجموع می‌توان بیان کرد که بانوان در حفاظت از حریم خصوصی خود محتاط‌تر و دقیق‌تر هستند. حتی زمانی که بانوان در مورد حفاظت از حریم خصوصی اطمینان داشته باشند و پروفایل شبکه اجتماعی ایجاد کنند، برای حفظ احساس خود مبنی بر اینکه توسط یک قرارداد اجتماعی قابل قبول حمایت می‌شوند، باز هم نسبت به آقایان کمتر به افشای اطلاعات هویتی خود می‌پردازند. با توجه به اینکه این مطالعه برروی افراد آگاه و با تحصیلات بالا انجام شده است انتظار می‌رود نتایج حاصل از این تحقیق درباره سطح حفاظت از حریم خصوصی از تحقیق‌های مشابه که جامعه‌های آماری مختلف و غیر یکدست دارند، به مراتب بهتر باشد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.