چکیده:
زمینه: رعایت اصول اخلاقی در ورزش نیازمند تلاش، داشتن شخصیت قوی و با ثبات، آگاهی و شناخت از اصول اخلاقی، درک صحیح از موقعیت و فرصت ها، آگاهی به قوانین و مقررات، ایمان و اعتقاد قلبی به کارهای صادقانه و احترام به هنجارهای اجتماعی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مولفه های اخلاقی با ویژگی های شخصیتی دبیران تربیت بدنی استان اصفهان انجام شد.روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل: تمامی دبیران تربیت بدنی استان اصفهان بودند که از بین آنها 305 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه های مولفه های اخلاقی (17 سوال) و شخصیت (15 سوال) بودند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بالاترین میانگین مولفه های اخلاقی مربوط به مولفه اخلاقی آموزش و پرورش بود و بالاترین میانگین ویژگی های شخصیت در مولفه قدرت طلبی بود. بین ویژگی های شخصیتی (موفقیت طلبی، قدرت طلبی و نیاز تعلق) بـا مولفه های اخلاقی رابطه ای مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که؛ مولفه های اخلاقی می توانند به گونه ای معنادار ویژگی های شخصیت را پیش بینی کنند.نتیجه گیری: با توجه به فواید حاصل از سطح بالای مولفه های اخلاقی توصیه می شود، اقدامات فرهنگی در جهت افزایش و بهبود سطح مولفه های اخلاقی در آموزش و پرورش صورت گیرد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر سعی دارد به رابطه بین مؤلفههای اخلاقی و ویژگیهای شخصیتی دبیران تربیت بدنی بپردازد تا از این طریق بتواند به رهنمودهایی برای بهبود کیفیت آموزش مدارس دست یافته و به مسئولین آموزش و پرورش کمک نماید تا هر چه بهتر در راستای اهداف آموزشی گام بردارند.
ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارتانداز: پرسشنامه محقق ساخته مؤلفههای اخلاقی (شامل 3 مؤلفه دانش آموزان، دبیران و آموزش و پرورش) که دارای 17 سؤال بوده و پاسخهای آن به صورت لیکرت پنج درجه ای از 1 (کاملا مخـالفم) تـا 5 (کـاملا موافقم) درجهبندی میشوند.
یافتههای تحقیق نشان داد که بین مؤلفههای اخلاقی در مؤلفههای دانش آموزان، دبیران و آموزش و پرورش با موفقیتطلبی رابطه وجود داشته است.
نتایج این تحقیق با کشف ارتباط بین مؤلفههای اخلاقی با 5 مدل بزرگ شخصیت در دانشجویان دانشگاه همخوانی ندارد (20).
آن محققین نشان دادند که رفتارهای شخصیتی همچون وجدان، ثبات عاطفی، دلسوزی و ناخوشایندیها برای دانشجویان اهمیت دارد و شخصیت ارتباط معناداری با مؤلفههای غیر اخلاقی ندارد.
یافتههای تحقیق نشان داد که مؤلفههای اخلاقی مرتبط آموزش و پرورش با قدرتطلبی رابطه وجود داشته است.
یافتههای تحقیق نشان داد که بین مؤلفههای اخلاقی در مؤلفههای آموزش و پرورش با نیاز تعلق رابطه وجود دارد.
همچنین یافتههای تحقیق نشان داد که پیشبینی مؤلفههای اخلاقی (دانش آموزان، دبیران و آموزش و پرورش) بر اساس ابعاد شخصیت در مؤلفههای موفقیت، قدرتطلبی و نیاز به تعلق امکان پذیر میباشد.
Exploring the relationship between ethics codes in University students and the big five model of personality.