چکیده:
مهم ترین ابزار نظام آموزش و پرورش برای ایجاد هویت انقلابی در ذهن و ضمیر دانش آموزان، کتاب های درسی است. از دیدگاه برنامه ریزان درسی، کتاب های درسی «تاریخ»، یکی از ابزارهای مهم رسیدن به این هدف هستند. مسئله اصلی پژوهش پاسخ به این سوال بوده است: کتاب های درسی تاریخ دوره متوسطه رشته های علوم پایه از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۸ به چه میزان به مولفه های هویت انقلابی توجه داشته اند؟ بدین منظور با استفاده از روش تحلیل محتوا، ۹ عنوان کتاب درسی، انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. براساس یافته پژوهش، توجه بسیار زیادی به مولفه ها و مفاهیم مرتبط با هویت انقلابی در کتاب های درسی مورد نظر شده است.
Textbooks are the most important tools of educational system to create revolutionary identity in the students mind. To curriculum planners, the textbooks on History are considered as one of the significant tools to achieve this goal. The main point of the study has been answering the question that how much the revolutionary identity factors have been considered in the history textbooks in the fields of Basic Sciences in high schools from 1978 to 2009. For this purpose, 9 textbook titles were selected and analyzed. The results indicated that the factors and concepts related to Revolutionary identity were highly taken into account in the understudy textbooks.
خلاصه ماشینی:
بررسی میزان توجه به مؤلفههای هویت انقلابی در کتابهای درسی تاریخ دوره تحصیلی متوسطه (رشتههای علوم پایه) از سال 1357 تا 1388 1 فرهاد پروانه 2 عیسی ابراهیمزاده 3 داریوش نظری 4 چکیده واژگان کلیدی طرح مسئله نهاد آموزش و پرورش با ابزارهای مختلف خود ازجمله کتابهای درسی و معلمان، نقش برجستهای در این مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد نویسنده اول استخراج شده است.
اما مهمترین پژوهشهایی که درباره هویت در کتابهای درسی تاریخ مقطع متوسطه نوشته شده است و با تحقیق حاضر بیشترین ارتباط را دارند، عبارتاند از: ـ پژوهش محمدرضا خسروانیان، دانشجوی ایرانشناسی با عنوان «ترسیم هویت ایرانی در کتابهای تاریخ متوسطه از سال 1344 تا 1386» که در سال 1387 انجام داده است ـ میزان هویت ایرانی را در کتابهای درسی تاریخ بررسی کرده است و به این نتایج دستیافته است که در کتابهای درسی تاریخ دوره پهلوی، بیشترین تأکید بر آموزش مفهوم هویت ایرانی قرار گرفته و شاخصهای مرتبط با مؤلفههای هویت ایرانی از توجه و اهمیت بیشتری برخوردار است.
بیشترین و کمترین میزان تکرار مؤلفههای هویت انقلابی در کدامیک از کتابهای درسی چاپ شده در سالهای مورد مطالعه در این تحقیق میباشد؟ هدف کلی این پژوهش: بررسی میزان توجه به مؤلفههای هویت انقلابی، در کتابهای درسی تاریخ دوره تحصیلی متوسطه دوم (رشتههای علوم پایه) از سال 57 تا 88 است.