چکیده:
بیشتر پژوهشهای مرتبط با حوزه راهبرد صنعت به دو سطح کلان (ملی یا بخش صنعت) و یا بنگاه پرداختهاند. در این میان مطالعه سطح هر صنعت و بررسی ارتباط آنها با سطوح بالایی و پایینی به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است. به دنبال این، پرسش اصلی پژوهش عبارت است از اینکه مولفههای تشکیلدهنده راهبرد صنعت پتروشیمی و ارتباط میان این مولفهها چیست؟ در پاسخ به این پرسش الگوهای مرتبط با سطوح سهگانه تحلیل صنعت (فراصنعت، سطح صنعت و درون صنعت) بررسی شدهاند که در نهایت به ترتیب سه مدل STEEPELD، نیروهای رقابتی پورتر و الماس پورتر جهت بررسی ارتباط مولفههای هر سطح و الگوسازی آن بهکار گرفته شدهاند. این الگوسازی با استفاده از الگوسازی ساختاری تفسیری (ISM) و با نظرهای خبرگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران صورت گرفته است. حاصل بهکارگیری روش پژوهش، سه الگوی خرد و یک الگوی جامع تحت عنوان الگوی نهایی تدوین راهبرد صنعت پتروشیمی به همراه ضرایب نفوذ مولفهها بر یکدیگر است.
خلاصه ماشینی:
"به دنبال این، سوال اصلی پژوهش عبارت است از اینکه مولفههای تشکیلدهنده استراتژی صنعت پتروشیمی و ارتباط میان این مولفهها چیست؟ در پاسخ به این پرسش الگوهای مرتبط با سطوح سهگانه تحلیل صنعت (فراصنعت، سطح صنعت و درون صنعت) بررسی شدهاند که در نهایت به ترتیب سه مدل STEEPELD، نیروهای رقابتی پورتر و الماس پورتر جهت بررسی ارتباط مولفههای هر سطح و الگوسازی آن بهکار گرفته شدهاند.
سطح داخلی (درون صنعت) مدل الماس پورتر (رجوع شود به تصویر صفحه) پورتر مسائل اساسی رقابت بینالملل را اینگونه بیان میکند: چرا بعضی از ملل موفقاند و بعضی دیگر شکست میخورند؟ با این پرسش او بیان میکند که یک برابری در عصر حاضر وجود دارد و آن همان ظرفیتها و توانمندیهای کشورها در کسب مزیت رقابتی است؛ طرح جدیدی از نظریه آدام اسمیت که در ادامه از سوی ریکاردو بیان شده (ملکاخلاق، طاقانی و فخریلرکرق, 1387).
همانطور که قابل مشاهده است دو سطح ابتدایی منجر به شکلدهی ساختار صنعت، قابلیت تدوین استراتژیهای رقابتی و اهداف شرکتی و فردی میشود که این عوامل خود منجر به شدت رقابت صنعت میشود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ۸: الگوی نهایی محیط خرد صنعت پتروشیمی الگوسازی سطح کلان همچنین برای سطح اول الگوی مفهومی الگوسازی صورت گرفت و به این دلیل که تمام عوامل ارتباطات پیچیدهای داشتند، این عوامل در یک سطح احصا شدند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ۹: الگوی نهایی تدوین استراتژی صنعت پتروشیمی در سطح نهایی الگو عامل شدت رقابت جای گرفته است که میتوان بهعنوان خروجی الگوی در نظر گرفت."