چکیده:
با توجه به نقش مهم صنایع کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی کشورها، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل فرآیند توسعه صنایع کوچک و متوسط کشور در بخش صنایع غذایی و آشامیدنی است. جهت طراحی مدل مذکور از روش شناسی «نظریه برخاسته از داده ها» استفاده شده است. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری نظری و انجام 14 مصاحبه نیمه ساختاریافته با متولیان توسعه صنایع کوچک و متوسط در کشور و مطالعه اسناد سازمانی منابع اطلاعاتی مورد نیاز جمع آوری شد. سپس با انجام کدگذاری باز، محوری و گزینشی مدل توسعه صنایع کوچک تدوین شد. بنا بر نتایج پژوهش، توسعه صنایع کوچک و متوسط مستلزم طیف وسیعی از اقدامات است که طی مراحل هفت گانه بهبود فضای کسب وکار، توسعه زیرساخت، توسعه بازار، توسعه و رسوخ فناوری، توسعه منابع انسانی، حمایت مالی و شبکه ای انجام می شود. بستر اقتصادی، سیاسی ـ قانونی، فنی، فرهنگی ـ اجتماعی، طبیعی و توان حمایتی دولت و همچنین مزیت نسبی و وضعیت موجود صنعت نیز بر مراحل هفت گانه فوق تاثیرگذارند. مهم ترین منافع توسعه صنایع کوچک و متوسط ارتقای رقابت پذیری این صنایع از طریق ارتقای بهره وری، نوآوری و ارزش افزوده است.
خلاصه ماشینی:
"روش پژوهش حاضر کیفی است و پژوهشگر با استفاده از راهبرد پژوهشی نظریه برخاسته از دادهها، اقدام به جمعآوری و تحلیل دادهها کرده و نظریهای در زمینه پدیده مورد مطالعه (فرآیند توسعه صنایع کوچک و متوسط ایران در بخش صنایع غذایی و آشامیدنی) ارائه میدهد (Birks, Mills, 2011).
گستردگی منابع و روشهای تامین مالی از یکسو و چالشها و مشکلات موجود و همچنین، محدودیتهای قانونی و محیطی در صنعت کشور و لزوم اثربخشی روشهای انتخابشده برای تامین مالی در صنایع کوچک از سوی دیگر باعث شده مسئله انتخاب منبع و روش تامین مالی و نیز طراحی چارچوبی برای انجام این کار یکی از مهمترین مسائل پیش روی بنگاههای کوچک و متوسط باشد بنابراین لازم است در گام پنجم، دستهبندیهای متفاوتی از منابع تامین مالی (با امکانپذیری و هزینههای گوناگون) که در دسترس کارآفرینان و صاحبان صنایع کوچک است شناسایی شود.
4. بر اساس نتایج پژوهش، گستردگی منابع و روشهای تامین مالی از یکسو و چالشها و مشکلات موجود و همچنین محدودیتهای قانونی و محیطی در صنعت کشور و لزوم اثربخشی روشهای انتخابشده برای تامین مالی در صنایع کوچک از سوی دیگر باعث شده مسئله انتخاب منبع و روش تامین مالی و نیز طراحی چارچوبی برای انجام این کار یکی از مهمترین مسائل پیش روی بنگاههای کوچک و متوسط باشد."