چکیده:
هدف پژوهش حاضر معرفی کاربرد نظریه استعاره مفهومی در هنر و به دست دادن روشی کارآمد برای هنرمندان تصویرگر است تا هنگام رویارویی با نمونه غزل عرفانی فارسی (نمونه موردی غزلی از کلیات شمس) توانایی لازم برای دستیابی به زیرساخت های غزل را به دست آورند. برای رسیدن به این غایت از روش مطالعه استعاره مفهومی در شعر و تصویر استفاده شده و ویژگی های کاربردی این نظریه به منظور دست یابی به تصویرگری غزلیات که قابل تعمیم به دیگر متون نیز می باشد، تشریح شده است. حوزه مطالعه غزلی از مولوی است که در مجموعه شمس فرهنگستان توسط آیدین آغداشلو هنرمند معاصر به تصویر کشیده شده است. غزل منتخب در این بررسی غزلی با مطلع «ما ز بالاییم و بالا می رویم / ما ز دریاییم و دریا می رویم» از مولانای رومی است که در مقایسه تطبیقی استعاره های مفهومی شعر و تصویر میزان کامیابی آغداشلو در تصویرگری مورد مطالعه قرار گرفته است. نتیجه این پژوهش روشنگر این مطلب است که استعاره مفهومی «طریقت سفر است» که از مهم ترین استعاره های غالب در غزلیات مولوی است که بر طریقت و سلوک عارف دلالت دارند، در تصویرگری آغداشلو باز نمود تصویری یافته است. این پژوهش با روش توصیفی و جمع آوری مطالب به روش اسنادی یا کتابخانه ای و تحلیل محتوای تصاویر انجام گرفته است.
The aim of the present study is presentation of conceptual metaphor theory used in the art، to provide an efficient method for illustrator artists، when faced with the mystical texts (the case study is a poem of Ghazaliat-e Shams)، with the ability to find the infrastructure’s theme of a poem. Therefore، the conceptual metaphor theory in poetry and image has been used and also practical features of this theory which are extensible to other contexts has been described. The area of study is a lyric poem of Rumi from a Shams-e-Farhangestan collection which is depicted by contemporary artist Aydin Aghdashloo. The selected poem in this study is that of Rumi: “we are from ascendance and go to ascendance/ we are from sea an go to sea”which in a comparative study between poem and illustration، the success rate of Aghdashloo in illustration has been studied. The result of this study illuminates the fact that the conceptual metaphor، namely “the life of gnostic is a journey”، that is a dominate metaphor in lyrics of Rumi، has been indicated in Aghdashloo illustration. This research has been done by descriptive method and collecting the contents with library method and analysis of the images contents.