چکیده:
پژوهش حاضر با روش مروری ـ تحلیلی و با هدف ارائه چارچوبی برای توسعه روابط استاد ـ دانشجوی دکترا در تولید دانش در آموزش عالی کشور انجام شده است. به این منظور، ابتدا با مطالعه نسبتا جامع پژوهش ها و مقالات و متون مرتبط با موضوع، دلایل بالقوه ضعف در ارتباط و تعامل اثربخش استاد ـ دانشجوی دکترا در آموزش عالی کشور استخراج و توصیف و تبیین گردید و سپس بر پایه آن، چارچوبی برای توسعه روابط استاد ـ دانشجوی دکترا ارائه شد. ابعاد این چارچوب عبارت اند از: 1) صلاحیت های حرفه ای و عوامل بین فردی مربوط به استاد، 2) صلاحیت های حرفه ای و عوامل بین فردی مربوط به دانشجو و 3) عوامل مدیریتی و سازمانی. در پایان، بر مبنای چارچوب ارائه شده، راهکارهایی برای بهبود و توسعه روابط استاد ـ دانشجوی دکترا در آموزش عالی کشور ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
2ـ دلایل ضعف در روابط استاد ـ دانشجوی دکترا با استناد به متون و مقالات مرتبط با موضوع [12، 13، 14، 15، 16 و 17] بهطور کلی مهمترین دلایل ضعف در ارتباطات و تعاملات علمی کارامد و اثربخش بین دانشجویان دکترا و استادان را میتوان به شرح زیر برشمرد: - مخفیکاری و جو رقابتی شدید در میان دانشجویان و به طور کلی در محیط دانشکده، دانشگاه و آموزش عالی - ضعف در وجود فرهنگ و اخلاق علمی و حرفهای در برخی محیطهای دانشگاهی و دانشجویان و اساتید - ناآشنایی دانشجویان (بهویژه دانشجویان غیربومی و تازهوارد) با سیاستها و رویههای موجود در گروه و دانشکده و عدم تسهیم اطلاعات میان دانشجویان بدلیل رقابتهای موجود - سرسختی و عدم همراهی استاد با دانشجو و رد کردن قاطعانه نظرات و پیشنهادات دانشجویان که میتواند باعث کاهش انگیزه دانشجویان شود.
با توجه به چارچوب ارائه شده، راهکارهای زیر برای بهبود و توسعه روابط و تعاملات علمی استاد ـ دانشجوی دکترا پیشنهاد میشود: - انجام پژوهشها و برگزاری سمینارها، همایشها و نشستهای علمی و تخصصی در خصوص دلایل و پیامدهای نامطلوب ضعف ارتباطات علمی پویا و اثربخش دانشجویان دکترا با استادان و نیز مزایای متقابل این ارتباط برای دانشجو، استاد، دانشگاه و جامعه به منظور ایجاد شناخت و آگاهی و جلب توجه مسئولان و سیاستگذاران آموزش عالی و استادان و دانشجویان نسبت به موضوع و تلاش برای کاهش و رفع مشکلات و بهبود مستمر وضعیت موجود - مدیریت توزیع اطلاعات در دانشگاه، دانشکده و گروه آموزشی به نحوی که اطلاعات موردنیاز و مناسب در زمان مناسب در اختیار فرد مناسب قرار گیرد.
Leadership & Organization Development Journal, Vol. 25, No. 6, pp.
Leadership & Organization Development Journal, Vol. 25, No. 6, pp.
Leadership & Organization Development Journal, Vol. 25, No. 6, pp.
Leadership & Organization Development Journal, Vol. 25, No. 6, pp.