چکیده:
پژوهش حاضر با هدف "بررسی میزان و ابعاد اعتماد اجتماعی کاربران اینترنت (جوانان شهر تهران)" انجام گرفته است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه بوده است و پس از پرشدن بدست آمده و تحلیل شد. جامعه spss پرسشنامه ها جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزارآماری این پژوهش را جوانان شهر تهران تشکیل می دهند که نمونه آن براساس فرمول کوکران 384 نفرمی باشد. روش نمونه گیری نیز به صورت خوشه ای چند مرحله ای صورت گرفته است. اعتماد اجتماعی را می توان احساس فرد نسبت به چیزهای موجود در جامعه دانست که مبین ارزیابی فرد از پدیده های موجود در جامعه است. در جهان امروز که ارتباط و کنش افراد از سطح روابط رودر رو فراتر رفته اعتماد اجتماعی از جمله مواردی است که باعث تداوم کنش بین افراد و سازمانها شده و زمینه پیشرفت و توسعه را فراهم مینماید تنوع و پیچیدگی های موجود در جامعه باعث شده که توجه به مس له اعتماد اجتماعی بیش از پیش ضرورت پیدا نماید. اعتماد اجتماعی نیز همانند سایر پدیده های اجتماعی تحت تأثیر عوامل مختلف بوده است رسانه های نوین به خصاوص اینترنات از جملاه عاواملی اسات کاه میتواند بر اعتماد اجتماعی موجود در جامعه تأثیرگذار باشد با افزایش روزافزون استفاده از رسانه های ناوین در جامعه و تأثیر شگفت انگیز استفاده از رسانه ها در زندگی می توان بیان داشت که اعتماد اجتماعی نیز از ایان امر مبرا نبوده است. بررسی های انجام شده در این پژوهش نشان داد که میزان اعتماد بین شخصی کاربرانی که از اینترنات به مقدار زیادتری استفاده می کنند بیشتر از کاربرانی است که ساعتهای کمتری را به اینترنات اختصااص می دهند. میزان اعتماد بنیادی کاربرانی که از اینترنت به مقادار زیاادتری اساتفاده مای کنناد بیشاتر از کاربرانی است که ساعتهای کمتری را به اینترنت اختصاص می دهند. میزان اعتماد نهادی کاربرانی کاه از اینترنت به مقدار زیادتری استفاده می کنند بیشتر از کاربرانی است که ساعتهای کمتاری را باه اینترنات اختصاص می دهند. میزان اعتماد تعمیم یافته کاربرانی که از اینترنت به مقدار زیادتری استفاده می کننادبیشتر از کاربرانی است که ساعتهای کمتری را به اینترنت اختصاص می دهند.
خلاصه ماشینی:
"بررسیهای انجام شده نشان داد که 3/37 درصد از پاسخگویان اظهار کردهاند که به میزان کم و خیلی کمی میتوانند در بهبود وضع شهر و محل زندگی خود موثر باشند، 7/41 درصد از پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیادی خودشان را خوشبخت میدانند، 2/66 درصد از پاسخگویان در مجموع فکر میکنند به میزان زیاد و خیلی زیادی قابل اعتماد و امین هستند، 2/36 درصد از پاسخگویان تاحدی به قوه قضاییه، دادگاه ها و دادسراها اعتماد دارند، 8/45 درصد از پاسخگویان تاحدی به نهاد ریاست جمهوری، وزارتخانهها، سازمانها و موسسات وابسته به آنها اعتماد دارند، 6/45 درصد از پاسخگویان تاحدی به قوه مقننه، مجلس شورای اسلامی اعتماد دارند، 1/41 درصد از پاسخگویان تاحدی به نهادها و سازمان های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بخش خصوصی اعتماد دارند، 2/73 درصد از پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیادی معتقدند که راستگویی و صداقت سبب حفظ اعتماد در جامعه ما است، 9/53 درصد از پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیادی علاقمند هستند با دوستان و آشنایانشان در زمینههای اجتماعی صادق باشند و 6/52 درصد از پاسخگویان به میزان کم و خیلی کمی به قول شفاهی و تعهد دیگران اطمینان دارند در ادامه بررسیها مشخص شد که 7/35 درصد از پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیادی در امور مالی به دیگران کمک میکنند، 7/41 درصد از پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیادی در صورت بروز مشکل برای یکی از آشنایانشان هر طور شده به او کمک میکنند، 4/53 درصد از پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیادی با دیدن فرد نیازمند از کمک به او خوشحال میشوند و بلافاصله درصدد دلجویی و کمک رسانی به آن بر میآیند، 8/44 درصد از پاسخگویان به میزان کم و خیلی کمی بدون رودربایستی و رک و پوست کنده نظر خود را در حضور دیگران بیان میکنند، 2/38 درصد از پاسخگویان به میزان کم و خیلی کمی در یک موقعیت زیان آور حقیقت را بیان میکنند، 2/34 درصد از پاسخگویان در شرایطی که میتوانند از دروغ مصلحتی استفاده کنند باز هم به میزان زیاد و خیلی زیادی حقیقت را بیان میکنند، 8/37 درصد از پاسخگویان در موقعیت دوگانهای که در آن تمایل به دروغ گویی بیشتر است تاحدی حقیقت را بیان میکنند، 9/39 درصد از پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیادی دیگران را در مورد مسئله ای خاص راهنمایی کرده و تجربیات و دانسته های خود را در اختیار آنها قرار میدهند و 7/67 درصد از پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیادی علاقمند هستند در زمینههای اجتماعی و اقتصادی با دیگران همکاری کنند."