چکیده:
در تمامی کشورها روند توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات در بخش دولتی با هدف بازآفرینی و اصلاحات در این بخش ، سرعت فزاینده ای به خود گرفته است . به همین ترتیب در میان مقام های دولتی کشورمان نیز شتاب زدگی خاصی برای غلبه بر فاصله ایجاد شده بین ایران و سایر کشورهای پیشرفته در زمینه مدیریت مبتنی بر فناوری اطلاعات به وجود آمده است . به نظر میرسد این شتاب زدگی باعث شده است تا رویکرد تقلید و کپیکردن مدل های خارجی برحسب عوامل نهادین و هنجاری به جای عوامل منطقی و فنی بیشترین تاثیر را در دولت الکترونیک ایران داشته اند. هدف این پژوهش کیفی که با روش تحلیل محتوا انجام شده است ، طراحی مدلی برای تبیین عوامل موثر بر خط مشیهای دولت الکترونیک ایران از مرحله شکل گیری تا ارزیابی، براساس بنیان های نظری قانون مدیریت خدمات کشوری است . به این منظور ١١ مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان صورت پذیرفته است . تحلیل داده ها در فرایند کدگذاری باز با کمک نرم افزار MAXQDA منجر به ظهور ١٩ مقوله فرعی در قالب ٦ مقوله اصلی شد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٢ اطلاعات افراد مصاحبه شونده ردیف تحصیلات پست سازمانی زمان مصاحبه P1 فوق لیسانس مهندسی IT رئیس گروه ایجاد وزارتخانه الکترونیکی 114 P2 فوق لیسانس مدیریت آموزشی رئیس گروه آموزش ، توسعه منابع 45 P3 دکتری مدیریت بازرگانی معاون مرکز نوسازی و تحول اداری 64 P4 دکترای مهندسی فناوری اطلاعات معاون مرکز فناوری اطلاعات 45 P5 دکترای مدیریت منابع انسانی کارشناس تشکیلات 28 P6 فوق لیسانس مدیریت دولتی مدیر منابع انسانی ارتباطات زیرساخت 31 P7 فوق لیسانس مدیریت بازرگانی رئیس گروه بودجه و تشکیلات 57 P8 فوق لیسانس مدیریت منابع انسانی رئیس گروه بهره وری و تحول 52 P9 لیسانس مدیریت منابع انسانی رئیس اداره کارگزینی و ارزشیابی 36 P10 فوق لیسانس مدیریت منابع انسانی معاون امور استان ها 47 P11 فوق لیسانس مدیریت فناوری اطلاعات مدیر کل مرکز فناوری اطلاعات 71 ٩- یافته های پژوهش • پس از انجام فرایند تحلیل محتوا درنهایت محققان به ٦ مقوله اصلی دست یافتند که عبارتند از "بنیان های نظری قانون مدیریت خدمات کشوری"، "عوامل مؤثر بر شکل گیری خط مشی"، 59 "عوامل قطع کننده مسیر سیاست گذاری"، "راهبردهای تسهیل کننده براساس مفروضات مدیریت دولتی نوین "، "عوامل مؤثر بر اجرای خط مشی"، "تعامل با جامعه شهروندی"."