چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی سه کتاب انگلیسی با اهداف ویژه از نظر فراوانی سطوح شناختی طبقهبندی اصلاحشده بلوم میپردازدکه در مقطع کارشناسی برای دانشجویان رشتههای مهندسی، علوم انسانی و پزشکی در ایران تدریس میشود. بدین منظور، ابتدا بر اساس تعاریف، شش سطح شناختی در طبقهبندی اصلاحشده بلوم و برای افعال مربوط به هر یک از این شش سطح یک الگوی کدگذاری تهیه شد. سپس تمام فعلهای موجود در تمرینهای این کتابها بر اساس این الگو کدگذاری شدند. پس از آن، فراوانی و درصد کاربرد این سطوح در هر کتاب محاسبه و از طریق آزمونهای یک متغیری و دو متغیری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که در هر سه کتاب تنها به مهارتهای شناختی سطوح پایینتر توجه شد؛ در حالی که مهارتهای شناختی سطوح بالاتر در این کتابها اصلا وجود ندارند. علاوه بر این، اگرچه سطح «درک کردن» پربسامدترین مهارت شناختی در هر سه کتاب است، توزیع افعال بهکار رفته در تمرینهای سه کتاب، الگوی نظاممندی از ارائه سه مهارت شناختی سطوح پایینتر را نشان نمیدهد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 5 مقایسۀ توزیع سه سطح اول طبقهبندی اصلاحشدۀ بلوم در کل سه کتاب انگلیسی با اهداف ویژه سطوح کتابها بهیاد آوردن فهمیدن بهکار بردن کل مهندسی 23 6/0% 681 8/16% 684 8/16% 1388 2/34% علوم انسانی 71 7/1% 746 1/19% 495 2/12% 1312 0/33% پزشکی 35 9/0% 728 9/17% 570 0/14% 1333 8/32% کل 129 2/3% 2155 8/53% 1749 1/43% 4033 100% همانگونه که در جدول5 آمده است، «فهمیدن» غالبترین سطح شناختی در این سه کتاب است (8/53درصد) و پس از آن «به کار بردن» پر بسامدترین (1/43درصد) سطح است؛ اما «به یاد آوردن» کمترین فراوانی (2/3درصد) را در این سه کتاب دارد.
در پاسخ به اولین پرسش تحقیق (در صورت وجود همۀ سطوح طبقهبندی اصلاحشدۀ بلوم در تمرینهای کتابهای انگلیسی با اهداف ویژه برای دانشجویان مقطع کارشناسی در رشتههای مهندسی، علوم انسانی و پزشکی در ایران، کدام یک غالبتر است؟)، همانگونه که در بخش نتایج مشاهده شد، در هیچیک از کتابهای مورد بررسی هیچ نمونهای از مهارتهای شناختی سطوح بالاتر وجود نداشت و در هر سه کتاب فقط مهارتهای شناختی سطوح پایینتر به کار رفته بود (جدول1).
با توجه به دومین پرسش تحقیق (آیا تفاوتی از نظر اهداف یادگیری بین کتابهای انگلیسی با اهداف ویژه برای دانشجویان رشتههای مهندسی، علوم انسانی و پزشکی در ایران وجود دارد؟)، همانگونه که در جدول 5 نشان داده شد، فراوانی سطوح شناختی طبقهبندی اصلاحشدۀ بلوم در کتابها متفاوت بود.
"Evaluation of Learning Objectives in Iranian High-school and Pre-university English Textbooks Using Bloom’s Taxonomy"."