چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی تاثیرآموزش تئاتر بر یادگیری مهارت های زندگی در دوره نوجوانی در شهر بوشهر می پردازد.روش تحقیق با توجه به ماهیت پژوهش، آزمایشی یاتجربی بوده است. نمونه پژوهش 40 نفراز نوجوانانی بود که جهت یادگیری تئاتر به مجتمع فرهنگی هنری بوشهر مراجعه کرده بودند انتخاب شدند (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل). در مرحله بعدی پیش آزمون از دو گروه با استفاده از آزمون مهارت های زندگی سوران گرفته شد. سپس گروه آزمایش به مدت هشت جلسه گروهی تحت آموزش تئاتر قرار گرفتند و در پایان مجددا پس آزمون بر روی دو گروه انجام گرفت. ضمنا در پایان آموزش، پرسش نامه نگرش سنج محقق ساخته در مورد نظر هردو گروه نسبت به یادگیری تئاتر نیز اجرا گردید.
یافته های تحقیق نشان داد: تحلیل و مقایسه اطلاعات به دست آمده از تفاضل پیش آزمون-پس آزمون، آموزش تئاتر، مهارت های زندگی در نوجوانان را افزایش می دهد. همچنین در تحلیل زیر مقیاس های آزمون مهارت های زندگی سوران نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش تئاتر بر مهارت های خودآگاهی، همدلی و ارتباط موثر، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، حل مسئله و روابط بین فردی معنی دار نبود. اما براساس نتایج تحقیق فوق آموزش تئاتر در افزایش مهارت های تصمیم گیری، مسئولیت پذیری اجتماعی، عزت نفس، مدیریت بر هیجان و کنترل استرس اثربخش بوده و باعث افزایش مهارت های فوق می گردد.
The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of theater training on learning life skills in adolescence in Bushehr. Due to the nature of the research study was a pilot or experimental. Samples were 40 young people who visited art and culture complex and selected between all. 20 patients in experimental group and 20 patients are in the control group. Next، the two Groups using Soran life skills، pre- test was given. The group، for the eight group sessions was trained for theater art. Finally، the two groups Peg Test Performed Meanwhile، at the end of training، both in terms of the relative attitude questionnaire developed by the researchers to Learn were performed. The findings showed: an analysis and comparison of information obtained pretest - post-test training Theater، Life Skills subscales increases analysis skills test Soran life، the survey results indicated that self-learning skills، empathy and effective communication، critical thinking، problem solving and relationships between groups was not significant، but the results of research، education، theater the decision-making skills، taking charge of، self-esteem، management، stress management، these skills will enhance effective .