چکیده:
خلق شخصیت نمایش در یک تعامل دو سویه بین بازیگر و کارگردان، و ارائه ی آن شخصیت به نحوی باورپذیر به مخاطب به مفهوم هدایت بازیگر است و به دو شیوه ی مرسوم صورت می گیرد. نخست از درون به بیرون و دوم از بیرون به درون. زندگی درونی و بیرونی یک شخصیت با تناقضات و تضادهای فطری اش، نقطه ی کانونی و مورد توجه اکثر کارگردانان و مربیان بازیگری بوده و برای هر کدام، وسیله ای که بیان کننده ی این تناقضات و تضادها باشد، بازیگر آموزش دیده می باشد. تمامی تئوری های مربوط به آموزش بازیگر در صد سال گذشته ملهم از نظریات استانیسلاوسکی ست که به سیستم شهرت دارد. زمانی-که «سیستم» وارد آمریکا شد به واسطه ی تاثیری که لی استراسبرگ، استلا آدلر و سنفورد مایسنر از استانیسلاوسکی پذیرفتند، به یک نحله ی جدید برای آموزش بازیگر تبدیل شد. بر این اساس «متداکتینگ» با اقتباس این سه نظریه پرداز از سیستم مصطلح شد. دهه های 1950 و 1960، این نظریه پردازان ادعا کردند که وامدار اصلی سیستم استانیسلاوسکی اند، و هر یک وجوه مختلف کار استانیسلاوسکی را به منظور نشان دادن رویکرد خود مورد استفاده قرار دادند. این پژوهش از طریق مقایسه ای تطبیقی، وجوه اشتراک، افتراق و موارد تاکید این سه نظریه پرداز را در روند تمرینات عملی هدایت بازیگر از درون به بیرون و از بیرون به درون مشخص می کند. یافته ها نشان می دهد، وجوه اشتراک این سه نظریه پرداز را می توان در مولفه هایی هم چون کنش توجیه پذیر، شرایط مفروض نمایش نامه، تاکید بر باورپذیر بودن رفتار بازیگر و بداهه پردازی در محرک و پاسخ جستجو کرد. از مهمترین وجوه افتراق این سه نظریه پرداز نیز می توان به مبحث اصالت بازیگر و اصالت نقش اشاره کرد.
Directing the actor means to create a character via interaction between actor and director and to present it as believable to the audience and it's done by two common methods. First from inside to outside and second from outside to inside. The focus of most directors and acting teachers are the inside and outside life of the character with his/her whole paradoxes and inherent contrasts and the means to show these characteristics that actors are trained for it. All the actor training theories of the past hundred years are inspired by Stanislavsky's theories which are known as system. When system entered America it became an inspiration for Lee Strasberg، Stella Adler and Sanford Meisener، which consequently led to Method acting and made it the bible for teaching actors. In 50's and 70's these theoreticians claimed that they took their idea from Constantin Stanislavsky's system and that each has used different aspects of Constantin Stanislavsky's theory to show their own approach. This study shows similarities، differences and emphasizing points of these three theoreticians in the exercise of directing the actor from inside to outside and from outside to inside by contrastive analysis. The results show similarities in elements such as acceptable action، assumed conditions of the play، emphasis on actor's believable behavior and improvising on stimulus-response and the most important difference are the arguments about actor's originality and character's originality.