چکیده:
هدف این پژوهش، پیش بینی اعتماد بین فردی دانش آموزان دختر متوسطه ی شهرستان بیرجند بر اساس جو عاطفی خانواده و جهت گیری مذهبی آنها در سال تحصیلی 94-93 است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه ی آماری - تحصیلی آن شامل کلیه ی دانش آموزان دختر متوسطه ی نظری شهرستان بیرجند به تعداد 4654 نفر است که با توجه به حجم جامعه و بر مبنای استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 355 نفر با آلفای 0/05 برآورد شد. نمونه مورد بررسی به شیوه ی خوشه ای انتخاب و مطالعه شد. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد جو عاطفی خانواده قادر به پیش بینی اعتماد بین فردی دانش آموزان (P<0/05) و جو عاطفی پدر قادر به پیش بینی اعتماد بین فردی، قابلیت اعتماد و وفاداری از خرده مقیاس های اعتماد بین فردی است (P<0/01). همچنین بین جهت گیری مذهبی بیرونی با پیش بینی پذیری از خرده مقیاس های اعتماد بین فردی رابطه ی معناداری وجود دارد (P<0/05). با توجه به نتایج پژوهش و رابطه ی جو عاطفی خانواده و جو عاطفی پدر با اعتماد بین فردی و خرده مقیاس های آن و همچنین رابطه ی جهت گیری مذهبی بیرونی با پیش بینی پذیری، انجام کارگاه ها و دوره های آموزشی به وسیله ی مسئولان و مشاوران مدارس برای خانواده ها به منظور بهبود اعتماد بین فردی دانش آموزان دختر ضروری می نماید.
The purpose of this research was studying the relationship between family emotional environment and religious orientation with interpersonal trust in female students of Birjand city in academic year of 2014-2015. The research was descriptive correlation one. statistical population included all high school students of Birjand city in academic year of 2014-2015، which based on Morgan Table and random cluster method، 355 samples were chosen and studied. Data were analyzed by Pearson Correlation Coefficient and step by step Regression. The results showed that family’s emotional environment can predict the students’ interpersonal trust (p<0/05); and father’s emotional environment can predict interpersonal trust and reliability and loyalty from interpersonal trust subscales in level of 0.01; also there was significant relationship between extrinsic religious orientation and predictability of interpersonal trust subscales in level of 0.05. According to results of the research and family’s emotional environment relationship and father’s emotional environment with interpersonal trust and its subscales، and also the relationship between extrinsic religious orientation with predictability of the subscales of interpersonal trust، holding up workshops and training courses by officials and school counselors for families In order to improve interpersonal trust of female students is necessary.
خلاصه ماشینی:
"پژوهشهای متعدد، عوامل مختلف اجتماعی – فرهنگی را در ایجاد اعتماد مؤثر میدانند؛ از جملهی این عوامل میتوان به این موارد اشاره کرد: پایگاه اجتماعی، امنیت اجتماعی، پایبندی به نقش اجتماعی، همکاری و سرمایهی اجتماعی (عباسزاده، 1383: 291-267)؛ دینداری، مقبولیت اجتماعی و رعایت اخلاقیات (ادریسی و همکاران، 1391: 23-1)، احساس امنیت و پایبندی دینی (کیاکجوری و افراسیابی، 1388: 165-143)؛ سن، احساس امنیت، رضایت از زندگی و ارزشهای مشترک (وثوقی و آرام، 1388: 153-133)؛ نظام های اعتقادی (Welch & al, 2004: 317-343)؛ دین و مذهب (Benjamins, 2006: 69-83)؛ دین، متغیرهای اجتماعی و جمعیتی (Mata, 2013)، جنسیت، تعاملات ابزاری و اظهاری و احساس امنیت (امیر کافی، 1374)؛ سنتگرایی، منطقهی سکونت، تحصیلات و میزان مطالعهی افراد (اجاقلو و زاهدی، 1384: 125-92)؛ تعاملات اظهاری، سرمایهی اجتماعی، امنیت، تعهد به یک رابطه، تعهد درونی، مقبولیت اجتماعی و دگرخواهی (امیر کافی، 1380: 39 و 40)؛ تعامل، تعهد اخلاقی، روابط اجتماعی، همکاری و آشنایی (Welch, 2005: 453-473)، نبود فقر در جامعه، توزیع عادلانهی درآمد، ثروت و قدرت، نبود برخی اختلافات مذهبی، اختلافات قومی و نژادی و در نهایت امنیت و نظم اجتماعی در جامعه (گیدنز، 1384:143-136).
)) 6- جمعبندی و نتیجهگیری نتایج حاصل از تحقیق نشان داد، جو عاطفی خانواده پیشبینی کنندهی اعتماد بین فردی دانشآموزان دختر شهر بیرجند است، یافتههای این پژوهش با نظریههای جالاوا 1 ، گیدنز، فوکویاما 2 ، قائمی، غفاری، شولتز و دوان، ساندرز و تورنهیل 3 ، آیزنشتاد و رونیگر 4 ، افه و فوش 5 و گلیو، بلین و بته 6 هموست که معتقد بودند خانواده رابطهی مستقیمی با اعتماد داشته و اصلیترین نقش - Jalava, 2003: 173-190 -Fukuyama, 1995 - Saunders & Thornhill, 2003: 360-375 - Eisenstadt & Roniger, 1984 - Offe & Fuchs, 2002 - Gleave,Blain&Beth, 2012: 209-229 را در ایجاد اعتماد بین فرزندان ایفا میکند."