چکیده:
پدیدة اشتغال و کار از ابتدای زندگی اجتماعی انسان مورد توجه بوده است. امروزه تفاوت موجود در مفاهیم سنتی و جدید نقش جنسیتی، عامل اصطکاک در خانوادههاست.اشتغال زنان همپای عصر صنعتی مهمتر شد؛ زیرا زنان در نیل به استقلال مالی، هویت شخصی، مشارکت اقتصادی و مانند آن به کار در خارج از خانه اهمیت بیشتری دادهاند. علاوه بر این، نیاز جوامع صنعتی و حتی کشورهای رو به رشد به کار زنان، آنان را به کار تشویق کرده است. از اینرو طرح، وضع و اجرای قوانینی که نحوة استخدام، شرایط کار، میزان دستمزد و کیفیت مرخصی زنان را معین میکند به پدیدهای اجتنابناپذیر تبدیل شده است.مقاله حاضر میکوشد نگاه اسلام و فمنیسم به مسالة «اشتغال زنان» را ترسیم کند.
خلاصه ماشینی:
3. دیدگاه اسلام نسبت به اشتغال زنان دین مبین اسلام هیچگاه زن را از حضور در اجتماع و پذیرش مسؤولیتهای اجتماعی محروم نساخته است و او را به این امر تشویق و ترغیب مینماید، اما همانند سایر امور، آن را بدون قید و شرط رها نکرده و برای آن ضوابط و شرایطی معین نموده است، تا در پرتو رعایت و مداومت بر این ضوابط، هم کانون مستحکم و گرم خانوادگی حفظ شود و هم از رشد فساد و تباهی در جامعه جلوگیری به عمل آید.
پس بدون کار کردن همانند دیگر نیازهای اولیه، انسان به اهداف اخلاقی و اجتماعی خود نخواهد رسید و از این رو، حق کارکردن، چه برای زن و چه برای مرد، از حقوق فطری و مستقلات عقلی است و اگر انسانها از آن محروم گردند، هدف خدای متعال از آفرینش تحقق نمییابد.
از این رشته حقوق گاهی به «حقوق عقلی »یا «حقوق فطری» یاد میکنند (مصباح، 1377، ص47)؛ پس بدون کار کردن همانند دیگر نیازهای اولیه، انسان به اهداف اخلاقی و اجتماعی خود نخواهد رسید و از این رو، حق کارکردن، چه برای زن و چه برای مرد، جزء حقوق فطری و مستقلات عقلی است و اگر انسانها از آن محروم گردند هدف خدای متعال از آفرینش تحقق نمییابد.