Skip to main content
فهرست مقالات

حکمت در تهران/ گذری بر دیدگاه های فلسفی مکتب تهران

نویسنده:

(3 صفحه - از 30 تا 32)

خلاصه ماشینی:

"در سال 1237،مدرسه مروی توسط محمد حسین خان مروی در تهران بنا شد و فتحعلی شاه از ملا علی نوری که درخشان‌ترین چهره فلسفه و حکمت در اصفهان بود،دعوت به عمل آورد تا به تهران عزیمت کند و در مدرسه جدید التاسیس به ترتیب طلاب در علوم عقلی‌ بپردازد،اما وی به سبب کهولت سن دعوت پادشاه را اجابت‌ نکد و یکی از مجرب‌ترین شاگردانش به نام ملا عبد الله‌ زنوزی را به جای خود به تهران فرستاد. ق محمد خان مروی یک مدرسه مهم در مرکز تهران قدیمی که امروز می‌شناسیم بنا کرد و فتحعلی شاه قاجار،از ملا علی نوری خواست تا از اصفهان به تهران مهاجرت کرده و مدرس‌ اصلی مدرسه تازه تاسیس شود،اما نوری در آن زمان در دوران کهولت‌ به سر می‌برد و در اصفهان شاگردان متعددی داشت که نمی‌توانست‌ آن‌ها را ترک کند،لذا او خواسته شاه را به این ترتیب برآورده کرد که‌ یکی از شاگردان برجسته خود به نام ملا عبد الله زنوزی را به جای خود به تهران فرستاد. کنت‌ دو گوبینو سفیر فرانسه در تهران که ضمنا فیلسوف نیز بود با ملا علی‌ رفت‌وآمد داشت و گویا او را برای تدریس فلسفه اسلامی به فرانسه‌ دعوت کرده بود که ملا علی از پذیرفتن آن امتناع کرد ولی با وجود این‌که او بزرگ‌ترین حکیم مکتب حکمت متعالیه در عصر خود بود توجهی نیز به مطالب فلسفی مطرح در غرب داشت. علاقه او به کسب اطلاعات درباره فلسفه در دیار غرب نه‌تنها از طریق دوگوبینو بلکه نیز توسط محمد حسن خان اعتماد السلطنه که‌ با او رفت‌وآمد نزدیک داشت،دیده می‌شود و بدیع الحکماء که سؤالات مطروح در بدایع الحکم را به او عرضه داشت،دیده می‌شود و این خود حاکی از خلاقیت فکری حکیمی است که بزرگ‌ترین شارح ملا صدرا و ادامه‌ دهنده حکمت متعالیه در عصر قاجار بوده است."

کلید واژه های ماشینی:

ملا صدرا ، مکتب تهران ، فلسفه ، حکمت ، عرفان ، تهران ، تدریس ، قاجار ، سبزواری ، اصفهان


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.