چکیده:
یکی از محورهای مهم زندگی انسان امروزی و شهرنشین ، مسئلة اوقات فراغت و نحـوة گذرانـدن آن اسـت . فضاهای گذران اوقات فراغت از مهم ترین حوزههای عملکردی در شهرها هستند که فرد در زمان فراغت از کـار، برای رهایی از تنش های زندگی شهری به آنها پناه می برد. شاهین شـهر از جملـه شـهرهایی اسـت کـه فضـاهای تفریحی و فراغتی آن، شرایط مطلوبی جهت پاسخگویی بـه نیازهـای شـهروندان نـدارد؛ بنـابراین ، هـدف از ایـن پژوهش وضعیت سنجی و آسیب شناسی مراکز فرهنگی - تفریحی و مکانهـای گـذران اوقـات فراغـت اسـت کـه توسط شهرداری جهت پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و فراغتی شهروندان ایجاد شدهاسـت . رویکـرد حـاکم بـر پژوهش ، توصیفی - تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است . جمـع آوری دادههـا بـه صـورت پیمایشـی (میـدانی ) و بخشی از آن نیز اسنادی می باشد. جامعة آماری پژوهش ، شهروندان ساکن در شهر شاهین شـهر مـی باشـند. حجـم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ٣٨٣ نفر و مقدارآلفای کرونباخ بـرای پایـایی پرسشـنامه ٠/٨٦ محاسـبه گردیـد. از طریق تجزیه و تحلیل پرسشنامه در نرمافزار SPSS رابطة میان میزان رضایت شهروندان از هـر یـک از امـاکن فرهنگی - تفریحی و ویژگی های جمعیت شناسی آنها از طریق آزمونهای اسـپیرمن و پیرسـون مشـخص گردیـد. همچنین این مکانها از نظر میزان پاسخگویی به نیازهای فراغتی شهروندان، بررسی شدند که نتـایج آن نشـان داد مکانهای فرهنگی - تفریحی بانوان با کسب رتبة ٦ در آزمون فریـدمن از نظـر پاسـخگویی بـه نیازهـای فراغتـی شهروندان با مشکلات و کمبودهای بیشتری مواجه است . همچنین وضعیت مکانهای فرهنگـی - تفریحـی بـانوان با میانگین ٢/٨٩٠ (آمارة T برابر با ٣/٠٥١- و سطح معناداری ٠/٠٠٢) پائین تر از حد انتظار جامعه است .
خلاصه ماشینی:
انجام چنین فعالیت هایی ، به فضاهای متناسب خود نیاز دارد و لزوم توجه به مراکز شهری و پیش بینی فضاهای فرهنگی - تفریحی برای گذران اوقات فراغت در شهرها ضروری است ؛ از این رو، ایجاد انواع فضاهای اوقات فراغت و ارتقای کیفیت آنها بر اساس نیازهای روز جامعه در حل مشکلات بسیاری از شهرها مؤثر است ؛ بنابراین ، بررسی نیازهای انسانی ، تأمین و ارتقای کیفیت ارائة امکانات مورد نیاز فعالیت های مختلف شهروندان مسأله ای مهم و قابل توجه برای طراحان و برنامه ریزان شهری است (فلاحت ، ١٣٨٧: ٨٦).
جدول ٦- نتایج آزمون همبستگی پیرسون برای متغیر سن (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج به دست آمده می توان این گونه بیان کرد که سطح معناداری در رابطه با همبستگی میان شاخص رضایت از کتابخانه ها، باشگاهها و سالن های ورزشی ، فرهنگسراها و تالارها و سالن های اجتماعات و متغیر سن کمتر از ٠/٠٥ است و به این ترتیب ، رابطة معناداری میان متغیر سن و میزان رضایت از مکانهای فوق وجود دارد.
جدول ٧- نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن برای متغیر تحصیلات (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج به دست آمده می توان این گونه بیان کرد که سطح معناداری در رابطه با همبستگی میان شاخص رضایت از کتابخانه ها، سالن های مطالعه و فرهنگسراها و متغیر تحصیلات کمتر از ٠/٠٥ است و به این ترتیب رابطة معناداری میان متغیر تحصیلات و میزان رضایت از مکانهای فوق وجود دارد.