چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه عدالت سازمانی و توانمندسازی روان شناختی با رفتارهای شهروندی سازمانی اعضای هیئت علمی تربیت بدنی است. روش تحقیق، از نوع همبستگی است و تمام اعضای هیئت علمی تربیت بدنی دانشکده ها و گروه های تربیت بدنی مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، جامعه آماری این تحقیق بودند (182N=) .نمونه گیری به صورت تمام شمار انجام شد و 130 نفر پرسشنامه ها را تکمیل کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد توانمندسازی اسپریتزر (1995)، پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف (1990) استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها، پس از تایید روایی آنها توسط متخصصان، در تحقیقی راهنما با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0، 84/0 و 87/0 به دست آمد.
مدل نظری تحقیق با استفاده از رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) به تایید رسید (92/0: CFI، 93/0: NFI، 91/0: AGFI، 83/2:X2/df ). نتایج نشان می دهد که توانمندسازی و ادراک اعضای هیئت علمی تربیت بدنی از عدالت، به طور مثبتی با رفتارهای شهروندی سازمانی آنها ارتباط دارد. به عبارت دیگر، طرز تلقی و باور مثبت اعضای هیئت علمی تربیت بدنی نسبت به شغل شان و همچنین ادراک آنها از عادلانه بودن شرایط شغلی شان در دانشگاه آزاد اسلامی، می تواند در آنها احساس تعلق بیشتری به دانشگاه ایجاد کند و منجر به بروز رفتارهای فراتر از شرح شغل رسمی ایشان، در ارتباط با دانشجویان، دانشکده یا دانشگاه گردد.
The purpose of the present study was to determine the relation of empowerment and organizational justice (OG) with OCB of Physical Education faculty members. Using Correlation research methodology, the population were all the Physical Education faculty members and Tehran province PE members of IAU (N=182). To select samples total numbering method was used and 130 questionnaires were completed. Variant measurement tools were consists of Spreitzer Empowerment questionnaire (1995), Nidhof & Mooman OG questionnaire (1993) and Podsakoff OCB questionnaire (1990). After the confirmation of questionnaires validity by experts, the reliability was obtained equal to 0.91, 0.84 and 0.87 using Cronbach’s Alpha score. Descriptive statistics and inferential statistics were used for data analysis. Using structural equation modeling (SEM), research theoretical model was approved. (CFI: 0.92, NFI: 0.93, AGF: 0.91 X2/df: 2.83) Analyzing the results we concluded that there is a positive significant relationship between the faculty members’ sense of OG and their OCB. Also, the results showed that there is a positive significant relationship between faculty members’ Empowerment and their OCB. In other words, positive attitude and belief in Physical Education faculty members regarding their careers as well as their perception towards fair job conditions at Islamic Azad University could increase their sense of belonging to the university and resulting behaviors beyond their official job description, in connection with the student, college or university.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان میدهد که توانمندسازی و ادراک اعضای هیئت علمی تربیت بدنی از عدالت، به طور مثبتی با رفتارهای شهروندی سازمانی آنها ارتباط دارد.
به عبارت دیگر، طرز تلقی و باور مثبت اعضای هیئت علمی تربیت بدنی نسبت به شغلشان و همچنین ادراک آنها از عادلانهبودن شرایط شغلیشان در دانشگاه آزاد اسلامی، میتواند در آنها احساس تعلق بیشتری به دانشگاه ایجاد کند و منجر به بروز رفتارهای فراتر از شرح شغل رسمی ایشان، در ارتباط با دانشجویان، دانشکده یا دانشگاه گردد.
اما متغیرهایی نیز هستند که اهمیت بیشتری دارند؛ از جمله این متغیرها، احساس و طرز تلقی اعضای هیئت علمی نسبت به شغل و سازمانشان است که احتمالاً میتواند در بهبود رفتار شهروندی آنان نقش داشته باشد.
به طور کلی، مرور ادبیات پیشینه، ارتباط مستقیمی بین توانمندسازی و عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در محیطهای غیر آموزشی نشان میدهد و این در حالی است که مطالعات محدودی در زمینۀ رفتار شهروندی سازمانی با محوریت اعضای هیئت علمی دانشگاهها، بهویژه استادان تربیت بدنی صورت گرفته است.
بحث و نتیجهگیری نتایج نشان داد که توانمندسازی تأثیر معناداری بر رفتار شهروندی اعضای هیئت علمی تربیت بدنی دارد.
یافتههای دیگر تحقیق بیانگر این است که عدالت سازمانی، تأثیر معناداری بر رفتار شهروندی اعضای هیئت علمیِ تربیت بدنی دارد.
نتایج تحقیق، همچنین نشان داد که عدالت سازمانی تأثیر معناداری بر توانمندسازی اعضای هیئت علمیِ تربیت بدنی دارد.
به عبارت دیگر، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تأثیر غیرمستقیم عدالت سازمانی، از طریق توانمندسازی، بر رفتار شهروندیِ اعضای هیئت علمیِ تربیت بدنی نیز معنادار است.