چکیده:
مقدمه : برقراری ارتباط با دیگران از نیـازهـای ذاتـی و فطـری انـسانهاسـت و ازآنجاکـه انسانها به لحاظ زبانی ، قومی ، نژادی، فرهنگی ، اجتمـاعی و اقتـصادی دارای تفـاوتهـای عمیقی هستند، تنها راه برقـراری ارتبـاط سـالم و فـارغ از سـتیزهجـویی ، وجـود مـدارای اجتماعی بین ایشان است . مطالعه حاضر با هدف ارائه تحلیلی بر وضعیت مدارا در جامعة مطالعه شده و شناسایی ابعاد و میزان آن بین ساکنان اصفهان انجام شد. روش: این پژوهش مطالعه ای مقطعی با روش پیمایشی است . برای بررسـی تحقیقـات در این زمینه از روش اسنادی و برای گردآوری دادههـا از ابـزار پرسـش نامـه محقـق سـاخته استفاده شد. سطح تحلیل این پیمایش خرد و واحد تحلیل آن فـرد اسـت . جامعـه آمـاری شامل همه افراد ١٨ سال به بالای ساکن شهر اصفهان مـی باشـد. نمونـة تحقیـق براسـاس فرمول کوکران٣٨٥ نفر برآورد شد که به منظور افزایش دقت بـه ٤٠٦ نفـر رسـانیده شـده است . نمونه گیری تحقیق با روش نمونه گیری مضاعف انجام شـده اسـت . از آزمـونهـای هم بستگی و مقایسه میانگین ها برای بررسی دادهها استفاده شد. یافته ها: برخی یافته های مهم این تحقیق حاکی از وجود رابطـة معنـی دار بـین متغیرهـای مستقلی همچون سن ، وضعیت تاهل ، درآمد، جامعه پذیری قـومی ، قـوممـداری و سـرمایة فرهنگی با متغیر وابستة مدارای اجتماعی است . نتایج : ارتباط معنی دار و منفی بین دو متغیر قوممداری یا جامعه پذیری قـومی بـا مـدارای اجتماعی ، نشان می دهد که هرچه فرد تعلق بیش تـری بـه ابعـاد قـومیتی خـود داشـته یـا جامعه پذیری شدیدتری را تجربه کرده باشد، مدارای اجتماعی او در زمینـه هـای مختلـف کم تر است ؛ اما این نتیجه در خصوص ارتباط بین مصرف رسانه یـا سـرمایة فرهنگـی بـا مدارای اجتماعی به شکل مثبت و معنی دار به دست آمد.
خلاصه ماشینی:
social peace در جامعة ایران نیز به دو دلیل اساسی این تنوع فرهنگی به شدت وجود دارد: ١- به لحاظ تاریخی ، ایران کشوری است که دارای اقوام ، فرهنگ هـا، خـرده فرهنـگ هـا و زبان های گوناگون بوده و همین امر، جامعة ایران را به لحاظ شناسایی الگوها و عناصر فرهنگـی پیچیده ساخته است ؛ ٢- کشور ما متأثر از فرایند نوسازی است و این مـسئله کـشور را عمیقـا تحت تأثیر خود قرار داده است ؛ از جمله می توان گفت پدیده هایی همچون مهاجرت و ظهـور رسانه ها که با شدت گرفتن فرایند نوسازی در ایران بیش تر شـده انـد، پراکنـدگی و گـستردگی عقاید، رفتارها، آداب ورسوم و خلق وخوها را به همراه داشته است .
مانند بسیاری از مفاهیم جامعه شناختی در زبان فارسی ، دایرة مفهومی مدارای اجتمـاعی نیز به دقت تعیین نشده است و محققان و اندیشمندان ایرانی ، در مقابـل واژة Tolerance از واژه های هم معنی مانند تحمل اجتماعی ، بردباری اجتماعی ، تـساهل اجتمـاعی و شـکیبایی استفاده می کنند که لزوما معنای یکسانی ندارند.
واژه های تساهل ، تحمل ، تسامح ، رواداری و مدارا که در ادبیات امـروز، برابرنهـاد واژة Toleration به کار می رود، دارای تفاوت های معنایی است ؛ اما اشتراک معنایی ایـن واژگـان در این کاربرد خاص سبب شده اسـت تـا چنـدان بـه ایـن تفـاوت هـا توجـه نـشود.