چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدلی برای شناسایی علل و پیامدهای شک سازمانی میباشد. در این پژوهش از روش پژوهش کیفی داده بنیاد استفاده شده است . با توجه به این روش مصاحبه هایی ساختارمند با استفاده از نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس با کارکنان شرکت های خصوصی انجام شد. تعداد نمونه تا زمانی ادامه پیدا کرد که پاسخ مصاحبه ها به مرحله اشباع رسید (٢٤ مصاحبه ). بعد از اجرای روش داده بنیاد که شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی میشد، علل و پیامدها شناسایی شدند. علل در دو حوزه مرتبط با مدیریت به ترتیب شامل مقوله های سبک مدیریت ، ویژگیهای شخصیتی مدیر و ناکارامدی وی، فرایندهای مدیریت منابع انسانی و سیستم ارزیابی عملکرد و در حوزه مرتبط با سازمان شامل مقوله های بدبینی سازمانی، عدالت سازمانی، جو سازمانی نامناسب دسته بندی شدند. پیامدهای شک سازمانی نیز در دو حوزه فردی و سازمانی تقسیم بندی شد. آثار کوتاه مدت فردی با مقوله های بیتفاوتی سازمانی، بیانگیزگی، تمایل کم به مشارکت ، استرس شغلی، فرسودگی شغلی و حوزه آثار بلندمدت فردی با مقوله های بهره وری پایین فردی، کارشکنی و خرابکاری سازمانی، کیفیت تعامل برون سازمانی، رضایت از زندگی و ناامیدی سازمانی دسته بندی شدند. پیامدهای شک سازمانی در سازمان نیز منجر به تاثیرات بلندمدتی چون بهره وری پایین سازمانی خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
این مسـئله کـه چـه عواملی باعث میشود کـه گـاهی کارکنـان بـرای سـازمان دلسـوزی نکننـد و سـازمان را موجودی بدانند که حق کارکنان را میخورد؟، چرا بین مدیران و کارکنان سازمان فاصـله به وجود میآید به گونه ای که کارکنان ، مدیران سازمان را از جنس خودشان نمـیداننـد؟ چرا این دیدگاه در بین کارکنان سازمان شکل میگیـرد کـه نـه تنهـا بـرای سـازمان مه نیستند بلکه از آنها استفاده ابزاری میشود؟ وجود این دیدگاه ها چـه تـأثیری بـر زنـدگی فردی و اجتماعی فرد خواهد داشت و چه تأثیری بر خود سـازمان خواهـد داشـت ؟ ایـن پژوهش بر آن است تا مفهوم شک سازمانی و دیـدگاه هـای متفـاوت نسـبت بـه آ را در راستای ارائه یک مدل برای معرفی علل و پیامدهای این پدیده در سازمان ارائـه کنـد.
در فراینـد نیـروی انسـانی پـس از پـیش بینـی، کارمنـدیابی، انتخـاب و راهنمایی کارکنان برای حرکت آنان از طریق ارتقا، گردش شغلی و خروج از سازمان تـدابیری اندیشیده میشود [٣٢، ص ٣٩٣-٣٩٤] و در نهایت برقراری یک سیستم ارزیابی عملکـرد کـه جزئی از فرایند مدیریت نیروی انسانی است ، خود فرایندی میباشد که به وسـیله آن سـازمان ، عملکرد کارکنان را در مسئولیت هایی که به عهده دارند، بررسی میکند و میسـنجد و بـه ایـن ترتیب میتواند محرکی برای برانگیختن انگیزه کارکنان در انجام وظایف سازمانی باشد.
درنهایت با توجه به داده های گردآوری شده از تأثیرات بلندمدت شک سازمانی در سازمان ، بهره وری پایین سازمانی است .