چکیده:
امروزه توجـه بـه راهبـرد شایسـته محـوری در توسـعه منـابع انسـانی از راهبردهـای توان سـاز در سازمان های موفق به شمار میرود. توجه به توسعه شایستگی های عـاطف ی - اجتمـاع ی نیـز در کـانون توجه مطالعات پژوهشی متعددی در سال های اخیر بوده است . هدف : هدف اصلی از انجام این پژوهش ، بررسی و تبیین نقش شایستگی هـا ی عـاطف ی - اجتمـاع ی مدیران سازمان در ارتقای شایستگیهای فنی، زمینه ای و رفتاری کارکنان در قالـب یـک مـدل معادلـه ساختاری میباشد. روش : روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده ، جامعه مـورد مطالعـه شـامل تمـام کارکنـان شرکت گاز استان فارس بود که با استفاده از روش نمونه گیـری خوشـه ای مرحلـه ای تعـداد ١٦٢ نفـر به عنوان نمونه انتخاب و مطالعه شدند. جهت گردآوری داده هـا از دو پرسشـنامه شایسـتگی عـاطفی و
خلاصه ماشینی:
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد بین شایستگیهای عاطفی - اجتماعی و شایسـتگیهـای فنـی، زمینه ای و رفتاری کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
اما پیوند بین شایستگی های عاطفی – اجتماعی مدیران و اثر آن بر شایستگیهای فنی، زمینه ای و رفتاری کارکنان در محیط سازمانی در داخل کشور نقطه تمرکـز پـژوهش هـای اندکی در سال های اخیر بوده است .
با توجه به مدل مفهومی پژوهش ، پرسش اصلی پژوهش کـه روابـط علی بین متغیرها را نشان میدهند، عبارت است از: - آیا شایستگیهای عاطفی اجتماعی مدیران پیشیبینی کننده مثبت و معنادار شایستگیهای فنی، زمینه ای و رفتاری کارکنان میباشد؟ ( به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل ١ مدل مفهومی پژوهش منبع : ترسیم نگارندگان همچنان که ملاحظه میشود در این مدل ، شایستگیهای عاطفی اجتماعی مدیران به عنوان متغیـر پنهان پیش بین دارای متغیرهای آشکار خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و روابط مدیریت و متغیر شایستگیهای کارکنان به عنوان متغیر پنهان ملاک دارای متغیرهای آشکار شایستگیهای فنـی، زمینه ای و رفتاری میباشد.
K. (2002) Emotional competencies of leaders: A comparison of managers in a financial organization by performance level, A Dissertation Submitted to the Graduate Faculty of North Carolina State University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Education.
R. (2010) The relationship between a manager’s emotional intelligence and perceived leadership style, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy, Capella University.
D. (2005) Relationship between emotional intelligence of leaders and motivational behavior of employees, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Management in Organizational Leadership University of Phoenix.