چکیده:
ایستگاه راه آهن یکی از مهمترین و حساس ترین بخش های سیستم حمل و نقل ریلی کشور های جهان محسوب می گردد. در بین انواع این ایستگاه ها، ایستگاه های تشکیلاتی بخاطر نقششان در بهره برداري از خطوط ريلي و نيز وجود تاسيسات حياتي در آن نظير اتاق كنترل ، مراكز بيسيم و ارتباطات ، تجهیزات عملیاتی، مخازن سوخت، ساختمان مركزي و مديريت عملیات سیروحرکت منطقه و ... حائز اهميت كشوري مي باشند و حذف آن مي تواند بر عملکرد سیستم حمل ونقل ریلی كشور به صورت مستقیم تاثیر بگذارد و آن را دچار اختلال و بحران سازد. از این رو این زیرساخت می تواند مورد آماج تهدیدات انسان ساخت خصمانه قرا گیرد. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه به استخراج تهدیدات انسان ساخت خصمانه حوزه ی ایستگاه های تشکیلاتی راه آهن و رتبه بندی آنها در هر یک از دارایی های اصلی این زیرساخت می پردازد. ارزیابی تهدیدات در این مقاله به دو صورت کیفی و کمی صورت پذیرفته است، که در ارزیابی کیفی 7 تهدید ( حملات هوایی، موشکی، بمب گذاری، حملات مسلحانه، حریق عمدی، خرابکاری سایبری و خرابکاری فیزیکی) احصاء شده است و در ارزیابی کمی، تهدیدات انسان ساخت با توجه به 4 شاخص (شدت خسارت، سابقه تهدید، توانایی دشمن و جذابیت هدف) برای هریک از دارایی های اصلی ایستگاه تشکیلاتی راه آهن به صورت مجزا اولویت بندی شده است. یافته های تحقیق بیانگر آن است که از میان تهدیدات ذکر شده تهدیدات بمب گذاری و خرابکاری فیزیکی اصلی ترین تهدید برای کل فضای ایستگاه تشکیلاتی راه آهن می باشد.
خلاصه ماشینی:
"سهم انواع تهدیدات در سامانه حمل و نقل ریلی در سالهای 2000 تا 2010 میلادی[31] 7- غربالگری اولیه (کیفی) تهدیدات ایستگاههای تشکیلاتی راهآهن با توجه به تهدیدات متذکر در منابع و اسناد در رابطه با تهدیدات ایستگاه های راه آهن و همچنین تاریخچه تهدیدات و حملات اتفاق افتاده در ایستگاه های راه آهن می توان به صورت کیفی تهدیدات ایستگاههای راهآهن را به 3دسته کلی تقسیم نمود که عبارتند از: تهدیدات نظامی، تهدیدات تروریستی، تهدیدات خرابکاری که مشخصات هریک در جدول (3) آورده شده است<FootNote No="82" Text="- قابل ذکر است این غربالگری هیچگونه اولویت بندی در آن انجام نشده است و تنها تهدیداتی که با توجه به اسناد ومنابع در واقعیت رخداده است، ذکرشده است.
اولویتبندی تهدیدات انسانساخت متخاصم بر روی هریک از داراییهای ایستگاه تشکیلاتی راهآهن <TD>اجزای اصلی ایستگاههای تشکیلاتی راهآهن</TD> <TD>تهدید اول</TD> <TD>تهدید دوم</TD> <TD>تهدید سوم</TD> <TD>ساختمان اصلی</TD> <TD>تروریستی – بمبگذاری</TD> <TD>تروریستی- حریق عمدی</TD> <TD>نظامی- هوایی</TD> <TD>سکوهای قبول و اعزام</TD> <TD>تروریستی – بمبگذاری</TD> <TD>تروریستی- حریق عمدی</TD> <TD>نظامی- موشکی</TD> <TD>پارکینگ قطار</TD> <TD>تروریستی- حریق عمدی</TD> <TD>تروریستی- بمبگذاری</TD> <TD>نظامی - هوایی</TD> <TD>کارخانجات تعمیرات اساسی</TD> <TD>خرابکاری- فیزیکی</TD> <TD>تروریستی- حریق عمدی</TD> <TD>نظامی - هوایی</TD> <TD>کارخانجات تعمیرات جاری</TD> <TD>خرابکاری- فیزیکی</TD> <TD>نظامی - هوایی</TD> <TD>نظامی- موشکی</TD> <TD>واگنخانه (دپو)</TD> <TD>خرابکاری-فیزیکی</TD> <TD>تروریستی- بمبگذاری</TD> <TD>تروریستی- حریق عمدی</TD> <TD>مخازن سوخت</TD> <TD>نظامی- هوایی</TD> <TD>تروریستی – حریق عمدی</TD> <TD>نظامی- موشکی</TD> <TD>اتاق کنترل</TD> <TD>خرابکاری- سایبری</TD> <TD>خرابکاری- فیزیکی</TD> <TD>نظامی- هوایی</TD> <H1>9- نتیجهگیری</H1> شبکه حمل و نقل ریلی و اجزای آن نظیر ایستگاههای تشکیلاتی راهآهن به یکی ازمهمترین زیرساختهای کشورها، در طول تاریخ موجودیتش تبدیل شده است که همواره مورد تهدید، تهدیدات انسان ساخت بوده است."