چکیده:
هدف: این مطالعه به بررسی تأثیر توجه و سطوح پردازش بر عملکرد حافظه و یادآوری واژه ها به صورت حافظه آشکار و نهان در دو حالت مختلف که موضوع درس، مورد علاقه دانشجویان باشد یا نباشد می پردازد.
روش: این پژوهش از نوع آزمایشی بود و به صورت انفرادی و با استفاده از ابزار اندازه گیری رایانه ای روی 160 دانشجو اجرا شد. داده ها با روش تحلیل واریانس سه راهه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: توجه متمرکز، علاقه به موضوع و پردازش عمقی، موجب می شد که عملکرد حافظه آشکار در بالاترین حد قرار گیرد و برعکس، پردازش سطحی، توجه تقسیم شده و فقدان علاقه به موضوع درس، به پایین ترین عملکرد حافظه آشکار منجر می شد.
نتیجه گیری: اثر متغیرها بر حافظه نهان و آشکار از برخی جهات متفاوت است، به این صورت که تأثیر سه عامل علاقه، توجه و سطوح پردازش برحافظه آشکار به ترتیب در رده های اول تا سوم، و تأثیر دو عامل علاقه و توجه بر حافظه نهان در رده های اول و دوم قرار می گیرد. سطوح پردازش بر حافظه نهان تأثیر قابل توجهی ندارد
خلاصه ماشینی:
"جدول 3-شاخصهای توصیفی گروهها در حافظه نهان(160- n ) (1)- effect size (2)- Kirk جدول 4-خلاصه نتایج آزمون تحلیل واریانس سه عاملی در حافظه نهان علیرضا مهدویان و رضا کرمی نوریج-مقایسه عملکرد حافظه نهان و آشکار برای روشنتر شدن تفاوتها و شباهتهای میان دو نوع حافظه آشکار و نهان بهتر است میزان یادآوری واژهها در شرایط مختلف آزمایشی در یک نمودار مورد مقایسه قرار گیرد(شکل 1).
کمترین عملکرد حافظه آشکار در گروه هفتم دیده شد که در آن آزمودنی ها در شرایط توجه تقسیمشده،به سؤالات مربوط به موضوعی که به آن علاقه نداشتند و پردازش آن از نوع سطحی بود پاسخ دادند؛در حالی که در حافظه نهان بعد از گروه دوم به ترتیب گروههای اول،ششم،سوم،پنجم،چهارم، هفتم و هشتم قرار میگرفت.
دوم،تبیین کاربردی؛از این منظر مهم است که معلمان و اساتید به منظور بهبود عملکرد حافظه و یادگیری اساس تدریس خود را بر درگیرشدن دانشآموزان و دانشجویان در سه جهت قرار دهند:«اول،برانگیختگی و جلب توجه کامل یادگیرندگان؛دوم درگیری شناختی آنان با موضوع و ترغیب به استفاده بسط معنایی و پردازشهای عمیقتر(هرچند نیازمند صرف وقت بیشتری است)و سوم،انتخاب موضوعات آموزشی با در نظر گرفتن علاقه یادگیرندگان."