چکیده:
نظام های تضمین کیفیت آموزش عالی در تجربه های جهانی با اینکه از برخی وجوه اشتراک کامل و نزدیک به اجماع یا وجوه اشتراک نسبی و نزدیک به توافق اکثری برخوردارند، اما از جهات زیادی تنوع و گوناگونی بسیاری در آنها مشاهده می شود. وجوه افتراق، عواملی مانند نسبت دولت با این نظام ها، ساختار سازمانی آنها، نقش ها و اختیارات، ماموریت، معیارهای قضاوت و مراجع مورد استناد، تصمیم گیری نهایی مرتبط با ارزشیابی و نحوه گزارش را شامل می شود. واسطه های تغییر و کنشگران جوامع توانسته اند با نحوه بازی خود و با ایجاد شبکه ای از نقش ها و تعاملات عاملان انسانی، ابتکارات گوناگونی در ارزشیابی کیفیت آموزش عالی کشور خود، ضمن همگرایی با تجربه های جهانی، داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
"جامعۀ آماری مطالعه،کشورهایی است که نظام تکآع خود را به عضویت EHAAQNI (به تصویر صفحه مراجعه شود) درآوردهاند و بر مبنای فهرست 2003 این شبکۀ بین المللی شامل 47 کشور میشوند و با توجه به اینکه هدف تحقیق اصلی،که مقالۀ حاضر برگرفته از آن است،به محک زدن و ترازیابی هدفمند تجارب جهانی و دستیابی به فهمی بهتر از آن برای مقاصد کاربردی بوده است،از روش نمونهگیری هدفنمد و راهبردی24استفاده شده است و چارچوب نمونهای از مجموع 20 نهاد تضمین کیفیت در 16 کشور(شامل ایالات متحده،انگلستان،استرالیا،کانادا،آرژانتین، نیوزیلیند،سوئد،شیلی،آفریقای جنوبی،مکزیک،فرانسه،دانمارک،هند،ژاپن،هلند و هنگکنگ)انتخاب شده است.
منابع مالی:نحوه تأمین مالی نهاد تضمین کیفیت در چارچوب نمونه طیفی را تشکیل میدهد که در یک سر آن کشورهایی قرار دارند که توسط دولت تأمین میشوند و موارد آرژانتین،شیلی،استرالیا،دانمارک،فرانسه،هند،سوئد و ایالات متحده مورد SCAS را شامل میشود و در سر دیگر طیف کشورهایی قرار دارند که توسط خود مؤسسات تأمین میشوند و کشورهای کاندا( QUPERC )،ژاپن،نیوزیلند،افریقای جنوبی و ایالات متحده موارد CSAEN و SCACN را دربرمیگیرد.
معیارهای قضاوت و مراجع مورد استناد در ارزشیابی معیارها:اینکه در نظامهای ارزشیابی کیفیت آموزش عالی،علاوه بر هماهنگ بودن با مقاصد و اهداف خود مؤسسه یا برنامه،معیارهای عمومی از عمل خوب(روال مطلوب)نیز مبنا قرار میگیرد یا نه،چارچوب نمونه در ارزشیابی مؤسسه به دو دسته است:در کشورهای آرژانتین،کانادا،&%04403ABPG044G% هنگکنگ،دانمارک،مکزیک،افریقای جنوبی،انگلستان و ایالات متحده شامل SCAS و SCACN (56/25%نمونه)معیارهای عمومی مبنا قرار میگیرد،ولی در کشورهای استرالیا، فرانسه،هند،ژاپن و ایالات متحده مورد CSAEN مبنا قرار نمیگیرد و در اینجا نیز مشاهده میشود که در یک کشور واحد(ایالات متحده)رویههای متفاوتی وجود دارد."