چکیده:
برآورد و تحلیل هزینه سرانه دانشجویی از الزامات تحقق اهداف قانون برنامه چهارم توسعه و در عین حال، ارتقای کارایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است. پس از تلاش های جمعی خبرگان و سیاست سازان نظام علوم، تحقیقات و فناوری ونهاد مدیریت و برنامه ریزی کشور، عملیاتی شدن مصوبات قانونی مربوط در گرو تهیه الگوی مدرن برای برآورد و تحلیل هزینه ها در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است. در همین خصوص، طرح تحقیقاتی با همین موضوع در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به اجرا درآمد که در این مقاله الگوی مذکور و دستاوردهای آن شرح داده شده است. با به کارگیری این الگو نرم هزینه سرانه دانشجویی در نظام آموزش عالی دولتی به تفکیک رشته ها و مقاطع تحصیلی قابل برآورد است. در این الگو که از چارچوب کلی هزینه یابی مبتنی بر فعالیت بهره گرفته شده است، ضمن ردیابی و کنترل هزینه ها امکان تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات دقیق و به روز و تحلیل عملیات و هزینه ها در جهت بهبود فرایندها و افزایش کارایی برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و نهادهای سیاستگذار فراهم می شود.
خلاصه ماشینی:
"تجارت متعدد دیگری در کاربرد این روش مانند هزینهیابی خدمت پرسنلی در دانشگاه استرالیای غربی(کویر و همکاران18،1996)،سفارش دپارتمان آموزش،کارآموزی و امور جوانان19استرالیا به مشاوران ارنست و یانگ( b 1994)و مطالعات همین گروه در سال 1999 در دانشگاهها چارلز استوارت،20،مرداک21استرالیای غربی و مؤسسه فنی و سلطتنتی ملبورن22 (ارنست و یانگ،2000)،مطالعات انجام شده توسط دایل(1994)و کوبر و همکاران وی (1996)همگی مبن این هستند که اصولا منشا روششناسی CBA این باور بوده است که هزینههای واقعی محصول زمانی آشکار خواهند شد که هزینههای سربار به وسیله یک عامل یا متغیر نشاندهنده میزان مصرف این هزینهها به فعالیتها و محصولات مختلف تقسیم و سرشکن شود.
tnuoC daeH (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:( 0002,AYTSD ) نمودار 2-جریان هزینهها در یک ساختار کلی هزینهیابی مبتنی بر فعالیت الگوی CBA در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران:اگرچه الگویی که شرح داده میشود برای هزینهیابی کلیه محصولات دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی کاربرد دارد،لیکن بنا به اهداف تحقیق و الزامات مربوط به تحولات اخیر در نظام بودجهریزی و مدیریت مالی بخش آموزش عالی و ضرورت طراحی چارچوبی برای برآورد هزینه سرانه دانشجوی،مقصد هزینه در این الگو فعلا خدمات آموزشی دانشگاه است؛به عبارت دقیقتر،موضوع هزینهیابی دانشجوی در حال تحصیل در رشتهها و مقاطع مختلف است.
این الگوی قابلیت تفکیک هزینهها بر حسب ستاندههای مختلف آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی را دارد و با محاسبۀ سرانۀ دانشجو در یک یا چند مراکز و سرانۀ مراکز دیگر با توجه به قواعد تعریف شده برای تفاوت هزینه در مناطق و شرایط مختلف قابل برآورد است."