خلاصه ماشینی:
"در این شماره و شماره بعد سومین دوره تحصیلی ایران تحت عنوان دوره راهنمایی تحصیلی از زوایای متعدد به شرح زیر مورد بحث قرار میگیرد: 1-تعریف، اهمیت و ضرورت دوره راهنمایی تحصیلی 2-انواع مدارس راهنمایی تحصیلی 3-وضعیت کمی دوره راهنمایی تحصیلی 4-اهداف دوره راهنمایی تحصیلی 5-شرایط تحصیل در این دوره 6-ویژگیهای دانشآموزان این دوره 7-انواع شوراها و انجمنها در مدارس و نقش انجمن اولیا و مربیان 8-برنامههای درسی و کتابهای درسی و کمک درسی 9-تربیت و تأمین معلمان و سایر کارکنان 10-هدایت تحصیلی در این دوره و چگونگی ارائه خدمات مشاورهای 11-نکات مورد توجه والدین در مورد ارتباط با مدرسه و موفقیت تحصیلی فرزندان 1-تعریف، اهمیت و ضرورت دوره راهنمایی تحصیلی دوره راهنمایی تحصیلی پس از دوره پنج ساله ابتدایی(مرحله اول تعلیمات عمومی) آغاز میشود و مرحله دوم تعلیمات عمومی به شمار میرود.
در مورد علت اختصاص مرحله دوم تعلیمات عمومی ایران به دوره سه ساله راهنمایی تحصیلی، در طرح تفصیلی دوره راهنمایی مصوب سال 1346 آمده است: «امور راهنمایی از نظر تربیتی، خاص یک دوره تحصیلی معین نیست و در نظام آموزش و پرورش نیز به این اصل کلی توجه شده و آنچه مورد نظر بوده است وارد شدن مفهوم راهنمایی در آموزش و پرورش و لزوم توجه به تفاوتهای فردی و فراهمساختن شرایط بهره برداری صحیح از استعدادهاست که در همه سطوح تعلیمات رسمی باید مورد توجه قرار گیرد.
6-ویژگیهای دانشآموزان در دوره راهنمایی تحصیلی و نکات مورد توجه والدین و کارکنان مدرسه در تعلیم و تربیت آنان آموزش و پرورش نوجوانان در دوره راهنمایی تحصیلی زمانی موفقیتآمیز است که پدران و مادران، مدیران و معلمان با ویژگیهای دانش آموزان این دوره آشنا باشند."