خلاصه ماشینی:
"1-ساختار اداری آموزشی دورهء متوسطه،پیش دانشگاهی و کاردانی پیوستهـ 2-دورهء متوسطهء نظری و ضوابط تحصیل در این دوره 3-اهداف دورهء متوسطهء نظری در ایران 4-مبانی و فلسفهء رشتههای تحصیلی در دورهء متوسطهء نظری،فنی و حرفهای و ضوابط انتخاب رشته قسمت ششم دورهها و رشتههای تحصیلی در ایران ضوابط تحصیلی در آن 1ساختار اداری و آموزشی دورههای متوسطه، پیشدانشگاهی و کاردانی پیوسته در تشکیلات جدید اداری(ستادی)وزارت آموزش و پرورش،وزیر آموزش و پرورش دارای معاونان متعدد به شرح زیر است: 1-معاونت آموزش عمومی و امور تربیتی 2-معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی 3-معاونت تربیت بدنی و تندرستی 4-معاونت برنامهریزی و منابع انسانی 5-معاونت مشارکتهای مردمی 6-معاونت حقوقی و امور مجلس 7-معاونت پشتیبانی دفاتر آموزش و پرورش ابتدایی،راهنمایی تحصیلی، عشایری و ارزشیابی تحصیلی و تربیتی زیر نظر معاونت آموزش عمومی و امور تربیتی قرار دارند و برنامهریزی و نظارت بر امور دورههای پیشدبستانی،دبستانی و راهنمایی تحصیلی برعهدهء دفاتر زیرنظر این معاونت است.
6-نظربه گستردگی و تراکم برنامههای متعدد آموزشی،که خود ناشی از گستردگی مداوم علوم و فنون است،انتقال همهجانبهء این دانشها و فنون،در دورهء متوسطه و در سطحی بالاتر از آموزش همگانی،به همهء دانشآموزان و در سطحی بالاتر از آموزش همگانی،به همهء دانشآموزان نه ممکن است و نه ضرورت دارد ولذا در دورهء متوسطه باید برنامههای درسی متنوع،در شاخهها و رشتههای تحصیلی تقسیم شده،نوعی تقسم کار صورت گیرد و درنتیجه فرصتهای مناسب برای انتخاب رشته و درس براساس استعداها،رغبتها،معمولات پایه و نیازهای آینده بهتر فراهم شود."