چکیده:
ایران از نظر برخورداری از منابع سنگهای طبیعی یکی از غنیترین کشورهای جهان به
شمار میرود. گرچه ایران از نظر کمیت مقام دوم و از نظر تنوع در سنگ مقام اول را در
دنیا دارا میباشد، ولی با این وجود متأسفانه از هیچگونه مزیت رقابتی خاصی در
زمینة صادرات سنگهای تزئینی برخوردار نمیباشد. از آنجایی که صادرات هر کشور توسط
شرکتهای فعال در صنایع آن کشور صورت میگیرد، برخورداری شرکتهای صادرکننده از
مزیت رقابتی، یکی از اصلیترین دلایل موفقیت صادرات آن کشور به شمار میآید. مقاله
حاضر با اقتباس از نگرش منبعمدار و با هدف پاسخگویی به یکی از دلایل عمده پایین
بودن سطح عمومی صادرات در یکی از صنایع با پشتوانة کشور به اجرا در آمده است. در
این مقاله ابتدا به بررسی وضعیت شرکتهای صادرکننده سنگهای تزیینی از نظر سطح
ابعاد چهار گانه مزیت رقابتی (کیفیت، کارایی، نوآوری و پاسخگویی به مشتریان)
پرداخته شده است. سپس با ارائه مدلی مفهومی، رابطه میان سطح ابعاد مزیت رقابتی در
شرکتهای
صادرکننده سنگهای تزیینی و عملکرد صادراتی آنها مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج
بررسیها مؤید آن است که 1)گرچه شرکتهای صادرکنندة سنگهای تزئینی در بعد کیفیت از
سطح کیفی مطلوب برخوردارند، ولی در سایر ابعاد مزیت رقابتی (از حیث کارایی، نوآوری
و پاسخگویی به مشتریان) در سطح پایینی قرار دارند و 2) میان ابعاد مزیت رقابتی و
عملکرد صادراتی شرکتهای صادرکنندة سنگهای تزئینی رابطة معنادار مثبتی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله ابتدا به بررسی وضعیت شرکتهای صادرکننده سنگهای تزیینی از نظر سطح ابعاد چهار گانه مزیت رقابتی (کیفیت، کارایی، نوآوری و پاسخگویی به مشتریان) پرداخته شده است.
سپس با ارائه مدلی مفهومی، رابطه میان سطح ابعاد مزیت رقابتی در شرکتهای صادرکننده سنگهای تزیینی و عملکرد صادراتی آنها مورد آزمون قرار گرفته است.
هدف تحقیق هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه میان ابعاد مزیت رقابتی و عملکرد صادراتی شرکتهای ایرانی صادرکننده سنگهای تزئینی است.
بنابراین، مدل مفهومی این تحقیق باید بتواند از یک سو سطح ابعاد مزیت رقابتی شرکتهای صادرکننده را بررسی نماید و از سوی دیگر ارتباط میان این ابعاد و عملکرد صادراتی را مورد آزمون قرار دهد.
برای آزمون فرضیه دو، آزمون ضریب همبستگی پیرسون به کاربرده شده است چرا که این فرضیه و فرضیات فرعی مرتبط با آن به دنبال یافتن رابطة معنادار میان ابعاد مزیت رقابتی و عملکرد صادراتی شرکت بودهاند.
جدول 1- نتایج آزمون فرضیة یک و فرضیات فرعی مرتبط با آنفرضیهدامنه مطلوبمیانگین به دست آمدهنتیجه در سطح اطمینان 95 درصدفرضیه 1-1 307/3=ردفرضیه 2-13411/2=تأییدفرضیه 3-1357/2=تأییدفرضیه 4-1349/2=تأییدفرضیه 1363/2=تأیید فرضیه دو در پی بررسی رابطة معنادار و مثبت میان ابعاد مزیت رقابتی و عملکرد صادراتی و تأیید مدل مفهومی تحقیق است.
جدول 2ـ نتایج آزمون فرضیة دو و فرضیات فرعی مرتبط با آنفرضیهضریب مناسبr محاسبه شده نتیجه در سطح اطمینان 95 درصدفرضیه 1-20741/0تأییدفرضیه 2-20587/0تأییدفرضیه 3-20558/0تأییدفرضیه 4-20607/0تأییدفرضیه 20835/0تأیید جمعبندی و ملاحظات هدف اصلی این مقاله، بررسی رابطه میان ابعاد مزیت رقابتی و عملکرد صادراتی شرکتهای ایرانی صادرکننده سنگهای تزئینی بوده است."