چکیده:
یکی از پرسش های مطرح شده دربارة متن قرآن این است که آیا الفاظ قرآن مانند محتـوا و معنای آن ، وحی الهی است یا اینکه محتـوا از سـوی خداونـد بـه صـورت وحـی بـر پیـامبر اکرم ص فرود آمده و حضرت خود، آن محتوا را در قالب الفاظ درآورده است . دو دیدگاه اصـلی در این مورد وجود دارد؛ دیدگاه اول ، اعتقاد به وحیانی بودن الفاظ قرآن است که دیدگاه عمـوم مسلمانان شمرده میشود و دیدگاه دوم ، بشری بودن الفاظ قرآن است . بر اساس دیـدگاه دوم ، الفاظ قرآن گفتار نبوی و تنها محتوای آن ، وحی الهی است . این قول با صریح کتاب ،١ سنت و اجماع در تعارض است . در این مقاله ابتدا مفهوم وحی تعریـف شـده و سـپس اقـوال مختلـف پیرامون مسئله بیان و به نقد و بررسی آنها پرداخته شده است . در پایان دیدگاه صحیح به مراه ادله آن بیان و در نهایت چنین استنتاج شده است که قرآن کلام خدا است نه گفتار پیامبرص زیرا استناد سخنی به گوینده ، وقتی صادق است که خود او معانی را در قالب الفاظ ریخته باشد و به آن نظم داده باشد. اگر پیامبرص خود الفاظ قرآنی را انشاء کرده و به معـانی لبـاس لفـظ پوشانده باشد، دیگر قرآن کلام الله نخواهد بود و با توجه بـه اطـلاق «کـلام الله » بـر قـرآن موجود و مفهوم «کلام » که در آن لفظ داشتن لحاظ شده است ، روشن میشود که الفاظ قرآن کریم الهی هستند و تمامی الفاظ آن قابلیت استناد و اسناد به ذات باریتعالی را دارد.
خلاصه ماشینی:
نقد و بررسی دیدگاه های مختلف در رابطه با وحیانی بودن الفاظ قرآن کریم محمد شیبانی چکیده یکی از پرسش های مطرح شده دربارة متن قرآن این است که آیا الفاظ قرآن مانند محتـوا و معنای آن ، وحی الهی است یا اینکه محتـوا از سـوی خداونـد بـه صـورت وحـی بـر پیـامبر اکرم ص فرود آمده و حضرت خود، آن محتوا را در قالب الفاظ درآورده است .
این پرسش در مورد متون مقدس مسیحیت نیز مطـرح بـوده اسـت ، امـا انگیـزه و سرنوشتی که این پرسش در مورد متون مقدس مسیحیت داشته ، با انگیزه و سرنوشـت آن در مورد قرآن دو تفاوت عمده دارد: نخست اینکه پیشینه این سئوال راجع به قـرآن چنان که از «الاتقان » سیوطی و «البرهان » زرکشی فهمیده میشود به قرن ها قبل بـر میگردد و عاملی که باعث طرح این سئوال و طرح نظریه غیر وحیانی بودن الفاظ قرآن شده است ، چنان که پس از این خواهیم گفت یک امر درون دینی از قبیل فهم خـاص از برخی آیات یا دیدگاه خاص نسبت به کلام الهی بوده اسـت ، امـا در مسـیحیت ایـن پرسش اولا بسیار دیر مطرح شد و ثانیا انگیزه آن برخی ناسازگاریهایی بود که متـون مقدس با دستاوردهای علمی داشتند.
الف ) الهی بودن معانی و الفاظ دیدگاه غالب در میان مسلمانان از آغازین روزهای آشنایی با وحی الهی تا کنون بر این اصل استوار بوده است که قرآن کریم با همه معارف بلند و محتوای آسـمانی خـود در قالب واژه ها، جمله ها و ترکیب های موجود بر پیامبر گرامـی اسـلام ص نـازل شـده است و پیامبر نیز به عنوان واسطه میان خالق هستی و آدمیان ، این پیام الهی را دریافت و بدون ذره ای کاستی و فزونی به انسان ها ابـلاغ کـرده اسـت .