چکیده:
اين پژوهش به بررسي تاثير و ارتباط سطح انگيزه بر روي درك مطلب زبان آموزان ايراني مي پردازد كه برنامه آموزشي مبتني بر رابطه متقابل بين زبان آموز و معلم و كار گروهي بين زبان آموزان دريافت مي كنند. در ابتدا زبان آموزان به چهارگروه تقسيم مي شوند. زبان آموزان همگي دانشجويان ترم سوم رشته مترجمي زبان انگليسي بودند و در پيش آزمون تافل و اجراي اوليه پرسش نامه شركت كردند و تفاوت معناداري بين سطح انگيزه و توانايي درك مطلب آنان وجود نداشت. سپس آنان در دو گروه آزمايشي و دو گروه كنترل قرار گرفتند. دو گروه كنترل (گروه الف و ب) به ترتيب ۲۸ و ۱۲ نفر زبان آموز داشتند و شيوه آموزش مهارت درك مطلب متداول را دريافت كردند. گروه هاي آموزشي (الف و ب) به ترتيب ۲۸ و ۱۲ نفر زبان آموز داشتند و شيوه آموزش مهارت درك مطلب مبتني بر رابطه متقابل بين زبان آموز و معلم و كار گروهي بين زبان آموزان را دريافت كردند. در انتها همگي در پس آزمون تافل و اجراي دوم پرسش نامه شركت كردند. نتايج با استفاده از تحليل واريانسِ دوطرفه وتحليل واريانس چندمتغيره تجزيه و تحليل شدند. نتايج نشان داد كه گروه هاي آموزشي از گروه هاي كنترل بهتر عمل كردند و برنامه كمك آموزشي بر روي انگيزه براي خودكارآمدي، چالش، كنجكاوي، رقابت، شناخته شدن، نمرات، دلايل اجتماعي و اطاعت در درك مطلب تاثير مي گذارد.
خلاصه ماشینی:
"در ایـن راسـتا، مطالعـات زیـادی دربـارة نقـش تفاوت های فردی انجام شده است ، اما بررسی تقابل خصوصیات فردی با شیوة آموزشی خاصـی در یک کلاس صورت نگرفته است ؛ لذا این پژوهش بـه بررسـی تـأثیر و ارتبـاط تفـاوت هـای فـردی (انگیزه ) در درک مطلب زبان آموزان ایرانی میپردازد که برنامۀ آموزشی مبتی بـر رابطـۀ متقابـل بـین زبان آموز و معلم و کار گروهی بین زبان آموزان دریافت می کنند.
در ایـن راسـتا مطالعـات زیـادی صـورت گرفته اما تـأثیر وارتبـاط متقابـل بـین خصوصـیات فـردی در فرآینـد درک مطلـب بـا برنامـه هـای کمک آموزشی خاص که مبتنی بر رابطۀ متقابل بین زبان آموز و معلم و کارگروهی بـین زبـان آمـوزان است ، به بررسی بیشتر نیاز دارد.
تأثیر و ارتبـاط متقابـل بـین سـطح انگیـزة زبـان آمـوزان و فرآینـد درک مطلـب بـا برنامـه هـای کمک آموزشی خاص که مبتنی بر رابطۀ متقابل بین زبان آموز و معلم و کار گروهی بین زبـان آمـوزان است ، می تواند این امکان را فراهم آورد که تأثیر ایـن برنامـۀ آموزشـی مـورد مطالعـه قـرار گیـرد و مشخص شود که این برنامه بر چه فراگیرانی و با چه سطح انگیزه ای کارآمدتر است .
ارتباط بین انواع برنامۀ آموزشی و سطح انگیزه برای پاسخ دادن به سومین سؤال این پژوهش ، تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد تا میـانگین گروه های آزمایشی و کنترل را در یازده زیرمجموعۀ انگیزة درک مطلـب مـورد بررسـی قـرار دهـد.
٦. نتیجه گیری با در نظر گرفتن نتایج پژوهش و اینکه تفاوت معناداری بین نتـایج پـس آزمـون گـروه کنتـرل و گروه آزمایشی وجود دارد میتوان نتیجه گرفـت کـه نـوع برنامـۀ کمـک آموزشـی بـر درک مطلـب زبان آموزان تأثیر داشته است ."