چکیده:
حرکت به سوی مدرنیته در کنار بروز تحولاتی همچون جهانیشدن فرهنگ و رشد فرهنگ مصرفی، گرایش به مد و نظارت مستمر بر ویژگیهای ظاهری و مرئی بدن را به پدیدۀ مسری و همهگیر جوامع معاصر مبدل کرده است. افراد مدرن امروزی با استفادۀ خاص از برخی اقلام مد روز و با توجه افراطی به لباس و قیافه، تصویرهایی شخصی از خویش برمیسازند و همزمان پیامهایی دربارۀ کیستی و هویت خود به دیگران ارسال میکنند. تحقیق حاضر با تکیه بر الگوی پوشش و بررسی نگرش زنان راجع به مد میکوشد شرح و تفسیری از زمینهها و انگیزهها و دلایل گرایش زنان به استفاده از لباسهای مد به دست دهد و به شناسایی تیپولوژی آنان بپردازد. تحقیق با روش کیفی و استفاده از تکنیک مصاحبۀ نیمهساختیافته انجام شده است. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها بازگوی تیپهای سهگانهای است که هریک با داشتن ویژگیهای متفاوت از یکدیگر تفکیک میشوند؛ گرچه در مواردی با یکدیگر همپوشی نیز دارند. نتایج نشان میدهد که گرایش فزایندۀ زنان به استفاده از پوشاک و البسۀ مد روز بیش از هرچیز با لحاظکردن رابطۀ دیالکتیکی میان عاملیت و ساختار و در چرخۀ عوامل ذهنی و عینی قابل فهم است.
خلاصه ماشینی:
جامعة مـا نیـز از ایـن قاعـده مسـتثنی نیسـت ؛ بـه طـوری کـه در سال های اخیر، تولیدکنندگان اکثـر برنـدها و مـارک هـای معتبـر جهـانی پوشـاک و البسـه بـه بازگشایی شعبه ، خاصه در کلان شهر تهران ، اقدام کرده اند و همین امر بر محبوبیـت محصـولات آن ها به ویژه در میان گروه های هدف ، شامل زنان و جوانان ، افزوده است ، زیرا موفقیت در ارضای سلایق مصرف کنندگان کالاهای مد روز تا حد بسیار زیادی در گرو شـناخت عمیـق ارزش هـای نمادینی است که به فرهنگ مادی پیوسته در حال تغییر منتسـب مـی شـوند و تولیدکننـدگان برندهای خاص نیز با علم به اقتصاد زیبایی شناسی ١ بر همین موج سوارند.
در این زمینه ، مـی کوشـیم بـا تکیـه بـر الگـوی لبـاس ، به منزلة یک متن بصری مؤثر، به بررسی انگیزه ها و دلایـل فـردی و اجتمـاعی گـرایش فزاینـدة زنان شهر تهران به استفاده از لباس های مد روز بپردازیم تا بدین ترتیب ذهنیت و احساس آنـان براساس روایت شخصی و ارزیابی و تفاسیر خودشان آشکار شود.
می توان از نظریة زیمل این گونه استنباط کـرد کـه افـراد بـا خریـدن و پوشـیدن لباس های مد روز هم آگاهی و اطلاع خود را از جریان ها و گرایش های اجتماعی به یکدیگر ابـراز می کنند و هم همراه با آن نشان می دهند که با تلقی های مربوط بـه وجهـه و مقبولیـت جمعـی آشنا هستند، و در همان حال برای خود هویتی فردی خلق می کنند تا خود را از تـودة جماعـت شهری متمایز و مشخص کنند.
"Approaches to material culture: The sociology of fashion and clothing".