چکیده:
رویکرد بلوکهای توسعه نگاهی همتکاملی به توسعه بخشهای اقتصادی دارد. این روش تحلیل که در کشورهای حوزه اسکاندیناوی بیشتر به کار میرود ابزار خوبی برای تحلیل و سیاستگذاری توسعه فناوری و صنعت در بخش میانی اقتصاد و تبیین روابط موجود بین بخشها و صنایع مختلف است. با شناخت صحیح این روابط و میزان تأثیر و تأثر بلندمدت متقابل بخشهای مختلف اقتصاد، سیاستگذاران قادر خواهند بود تأثیرات تصمیمهای استراتژیک را در صنایع مختلف شناسایی کنند. موقعیت محوری ایران بهعنوان پل ارتباطی بین سه قاره کهن و مهم جهان، باعث شده است که سیاستگذاران بیشازپیش به صنعت حملونقل در توسعه اقتصادی و امنیتی کشور توجه کنند. ازاینرو مقاله حاضر بر آن است به تحلیل و تأثیر و تأثر توسعه صنعت حملونقل بر توسعه سایر بخشهای اقتصادی با استفاده از رویکرد تکاملی بلوکهای توسعه بپردازد. برای این منظور از دادههای حسابهای ملی سالهای 1338 تا 1391 استفاده کردهایم و در نظر داریم با تحلیل دادههای آماری حسابهای ملی 12 بخش اصلی اقتصاد، میزان و ضریب ارتباط توسعهای بین این بخشها و صنعت حملونقل را محاسبه و مدل توسعه همتکاملی صنعت حملونقل را با سایر بخشهای اقتصادی مورد مطالعه ترسیم کنیم.
The approach of development blocks have a coevolutionary attitude towards development of economic sectors. This analysis، used more particularly in Scandinavian countries، is a good tool for advancing analysis and policymaking on technology and industry development in the middle part of the economy and for explaining the relationships between different sectors and industries.
By understanding these relationships and the mutual long-term impact of the various sectors of the economy، policymakers would be able to identify the impact of strategic decisions in various industries. This، in turn، will lead to improved decision-making. Iran's central position as a bridge between three old and important Continent has caused policymakers to increasingly focus on the transportation industry as a strategic industry in economic and security development. thus، using coevolutionary approach of development blocks، this paper aims ro analyse and explore the impact of the development of transportation industry on the development of other economic sectors.
In doing so، the paper uses national accounts data from 1338 to 1391. In this paper، the authers intend to calculate the amount and coefficient of developmental relationship between these sectors and transportation industry، and using analysis of statistic data from national accounts related to 12 main economic sectors، to design a coevolutionary model of transportation industry with other economic sectors.
خلاصه ماشینی:
تحلیل تکاملی پیامدهای توسعه صنعت حمل ونقل بر اقتصاد کشور براساس بلوک های توسعه به کمک روش هم جمعی امیرعلی سیف الدین ٭ ومحمد اسماعیل زاده ٭٭ تاریخ دریافت ١٣٩٤/٥/٣١ تاریخ پذیرش ١٣٩٥/٧/٢٠ رویکردبلوکهای توسعه نگاهی هم تکـاملی بـه توسـعه بخـش هـای اقتصـادی دارد.
درواقع میـل بـه توسـعه در همـه صـنایع وجود داردو به عنوان هدف متعالی همه صنایع تلقی می شود؛اما گاهی این توسعه به دلیـل نبـود پتانسیل های پیشران لازم برای آن صنعت ، به شکل بالفعل درنمی آیـدو موفقیـت اقتصـادی رخ نمی دهد.
این پژوهش با اسـتفاده از داده های سری زمانی درآمدو تولیـد ناخـالص ملـی ١٢بخـش صـنعت از سـال ١٣٣٨ تـا ١٣٩١ مرکز آمار ایران ،تلاش دارد ابتـدا میـزان تأثیرگـذاری توسـعه صـنعت حمـل ونقـل را در سـایر بخش های اقتصادی مورد بررسی قرار دهد که چه صنایعی با صنعت حمل ونقـل کشـور ارتبـاط دارد، مدل صنعت حمل ونقل کشور چگونه است و درواقع چه صـنایعی بـا صـنعت حمـل ونقـل تشکیل یک بلوک توسعه را می دهد.
مدل توسعه صنعت حمل ونقل و پیامدهای آن برای شناسایی ارتباط بین بخش های معین ،لازم است که متغیرهای وابسته یا همـان بخـش هـای وابسته بین بخش های مختلف تشخیص داده شود.
بلوک های توسعه و صنایع وابسته ( به تصویر صفحه مراجعه شود)با ترسیم روابط پیشروو اثرگذاری توسعه صنعت حمل ونقل و همچنـین دو صـنعت بـرق ، گازو آب و صنعت بر سایربخش ها (شکل ٣)بلـوک توسـعه حمـل ونقـل کامـل تـرمـیشـود.
مفهوم بلوک های توسعه بیان می کند کـه رشـد تنهـا یـک فراینـد پیوسـته زمـانی نیست ، بلکه روابط موجود دربلوک هادر اقتصاد نیز رشد رابه همراه دارد.