چکیده:
مديريت رشد شركت و هدايت آن در راستاي بهبود سودآوري همواره يكي از دغدغه هاي اساسي مديران بوده است؛ در اين عرصه انتخاب منبع تامين مالي اهميتي حياتي دارد. از سوي ديگر، هم سودآوري و هم رشد شركت متاثر از چرخه عمر آن است و ارتباط اين دو در مراحل مختلف چرخه عمر شركت ها ممكن است متفاوت باشد. اين پژوهش با درنظرگرفتن مراحل مختلف چرخه عمر شركت هاي بورس اوراق بهادار تهران درصدد پاسخگويي به سوال هايي درباره استفاده از منابع تامين مالي داخلي براي تامين مالي رشد است. بدين منظور، از بين شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، تعداد 85 شركت در دوره زماني 1386 تا 1390 بررسي شدند. براي آزمون فرضيه ها از مدل رگرسيون چند متغيره و تجزيه وتحليل داده هاي پانلي استفاده شد.
نتايج پژوهش نشان مي دهد، بين سودآوري سال هاي گذشته شركت و رشد فروش رابطه مثبت و معناداري وجود دارد و تاثير سودآوري گذشته بر رشد شركت با تغيير در وقفه هاي زماني متفاوت است. به بيان ديگر، منبع تامين مالي داخلي يكي از منابع اصلي تامين مالي رشد شركت است كه شركت ها از آن استفاده مي كنند. همچنين، يافته ها حاكي از اين است كه چرخه عمر شركت ها بر رابطه بين سودآوري و رشد تاثير دارد و تاثير سودآوري گذشته بر رشد شركت در دوران بلوغ بيش از ساير مراحل چرخه عمر شركت است. به عبارت ديگر، شركت هايي كه در سال هاي گذشته از منابع تامين مالي داخلي بيشتري استفاده كرده اند و در حال حاضر در مرحله بلوغ قرار دارند، رشد فروش بالاتري را تجربه مي كنند.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با درنظرگرفتن مراحل مختلف چرخـۀ عمـر شـرکت هـاي بـورس اوراق بهـادار تهـران درصـدد پاسخگويي به سؤال هايي دربارة استفاده از منابع تأمين مالي داخلي براي تأمين مالي رشد است .
نتايج پژوهش نشان مي دهد، بين سودآوري سال هاي گذشـتۀ شـرکت و رشـد فـروش رابطـۀ مثبـت و معناداري وجود دارد و تأثير سودآوري گذشته بر رشد شرکت با تغيير در وقفه هاي زماني متفاوت است .
هـر يـک از مراحـل چرخۀ عمر شرکت مشخصه هايي دارد که مي تواند بـر سـودآوري و رشـد شـرکت تـأثير بگـذارد؛ بنابراين ، ممکن است اين مراحل بر رابطۀ سودآوري و رشد مؤثر باشند.
از طرف ديگر، کود نشان داد که با دو و سه سال وقفۀ زماني ، نرخ سـودآوري تأثير مثبت و معناداري بر نرخ رشد فعلي دارد و نرخ رشد فعلـي بـه طـور مثبتـي بـا نـرخ سـودآوري شرکت در ارتباط است (جانگ و پارک ، ٢٠١١، ١٠٢٧).
احمدپور و همکاران (١٣٩٢) به بررسي تأثير نرخ رشد فروش بر سودآوري شرکت هاي بورس اوراق بهادار تهران پرداختند و دريافتند، نرخ رشد فروش سال جاري و سـال گذشـته بـا سـود سـال جاري رابطۀ معناداري ندارند.
در اين تحقيق سعي شده است ، آثار ويژگي ها و خصوصيات دوره هـاي مختلـف عمـر شـرکت بـر روابط رشد و سودآوري ، با درنظرگرفتن وقفه هاي زماني متفاوت ، به صورت کاملا مجزا بررسـي و تحليل شود.
The Growth of Firms: A Survey of Theories and Empirical Evidence.
Growth and Profitability in small and Medium Sized Australian Firms, Working Paper.
"Inter-relationship between firm growth and profitability" International Journal of Hospitality Management, 30(5), 1027– 1035.