چکیده:
هدف این مطالعه،بررسی تأثیر استفاده از شبکۀ اجتماعی مجازی در آموزش و تولید دانش یادگیرندگان بود.این پژوهش،از لحاظ ماهیت و هدف،از نوع کاربردی و از لحاظ روش تحقیق،از نوع طرح های شبه آزمایشی پس آزمون با یک گروه است.پس از مطالعه و طراحی آموزشی متناسب،31دانشجو از میان دانشجویان دختر دورۀ کارشناسی که در نیمسال دوم سال تحصیلی 91-92و در شهر تهران به تحصیل مشغول بودند،به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب و برای یک ترم تحصیلی با استفاده از این روش آموزش دیدند.محتوای تولید شده توسط آن ها در شبکه با روش تحلیل محتوا تکنیک ویلیام رومی بررسی شد.نتایج نشان داد که شرکت کنندگان در این مطالعه،در طی دورۀ آموزشی و به ویژه انتهای دوره،در یادگیری و تولید محتوا به طور فعال درگیر شدند(ضریب درگیری-097).نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر معناداری تفاوت مشاهده شده بین میزان یادگیری فعال و غیرفعال دانشجویان را نشان داد(P<0/05).همچنین نتیجۀ تحلیل محتوای تصاویر ارسالی در شبکۀ اجتماعی اگرچه در کل نشان دهندۀ درگیری فعال یادگیرنده در تولید تصاویر نبود،اما در بخش پایانی دورۀ آموزشی به طور معناداری یادگیرنده را در تولید محتوا فعال کرده بود(ضریب درگیری-0/69).نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر،معناداری تفاوت مشاهده شده بین میزان یادگیری فعال و غیرفعال دانشجویان را نشان داد(P<0/05).بنابراین،استفاده از شبکۀ های اجتماعی در آموزش،یادگیرندگان را توانمند می کند تا مسئولیت یادگیری خود را برعهده بگیرند و خود به تولید دانش،تفکر،نشر دانش اقدام کنند.
خلاصه ماشینی:
دراين پژوهش ، صفحات مبتني بر استاندارد وب (معروفي ويوسف زاده ،١٣٨٩) در نظر گرفته شده است ، کل محتواي آموزشي بـه ٣بخـش ابتـداي آمـوزش ، اواسـط آمـوزش و انتهاي آموزش تقسيم شدندو کل متن هـاي ارسـال شـده توسـط دانشـجويان مـورد تحليـل و کدگذاري شد.
جدول ٢: تحليل محتوايشبکۀ اجتماعي بر اساس الگوي ويليام رومي محدوده زماني /کد A B C D E F G H ضريب درگيري ابتدايدورةآموزشي ٢٧ 30 13 13 7 4 3 0 0/17 اواسط دورةآموزشي ٥٦ 77 14 16 2 31 16 4 0/33 انتهايدورةآموزشي 22 35 2 6 3 44 15 1 0/97 کل 29 142 105 35 12 79 34 5 0/42 همان گونه که در جدول ٢نشان داده شده است ، تعداد مقوله هـاي فعال (مطالـب توليـدشـده توسط دانشجو) محتواي آموزشي توليدشده درشبکۀ اجتماعي آموزشي ١٣٠ مورد(جمع موارد E،H،G،F )و تعداد مقوله هاي غيرفعال (مطالب کپي برداري شـده از سـاير منـابع )٣١١ مـورد است (جمع موارد D،C،B،A).
ضريب درگيريمحاسبه شده (٠/١٧)بسيارپايين تراز٠/٤اسـت کـه نشـان مـي دهـد محتـواي توليدشده در ابتداي دورة آموزشي دانشجو را به طور فعال درگير توليد محتوا نکرده است .
Wireless laptops as means for promoting active learning in large lecture halls, Journal of research on technology in education, Vol. 38, No. 3, pp.
(2004), Effects of an active learning environment: Teaching innovations at a research institution, Journal of Chemical Education, Vol. 81, No. 3, p.
M. C, (2011): Developing an appropriate design of blended learning with web-enabled self-regulated learning to enhance students' learning and thoughts regarding online learning,Behaviour & Information Technology, 30:2, 261-271.