چکیده:
کسبوکارهای اینترنتی برای سودآوری بیشتر میبایست از اولویتهای مشتریانشان نسبتبه کارکردها و خدمات ارائهشده توسط فروشگاه باخبر باشند. بنابراین داشتن مدلی برای شناسایی اولویتهای مشتریان و میزان مطلوبیت ویژگیهای فروشگاههای اینترنتی برای آنها ضروری است. مدل حاضر توانایی شناسایی کارکردهای مطلوب فروشگاه اینترنتی برای مشتریان، میزان مطلوبیت و اولویتهای نسبی آنها را در قالب سه گروه عوامل فناوری، عوامل خرید و عوامل محصول دارد. برای این منظور، 399 پاسخ جمعآوری شده بهوسیله سامانه پرسشنامه اینترنتی با استفاده از تکنیک تحلیل متقارن تحلیل شده است. یافتهها نشان داد، ”داشتن گواهی الکترونیکی هویت و رمزگذاری ارتباط بین رایانه مشتری و سرور فروشگاه“ (امنیت) و”امکان تعویض و مرجوعی کالای“ (تسهیلات) مهمترین ویژگیهای تأثیرگذار بر قصد خرید اینترنتی مشتریان بودهاند.
خلاصه ماشینی:
سؤال اصلي پژوهش پرسش اصلي اين پژوهش عبارست از ”ميزان تأثيرگذاري نسبي ويژگي هـاي فروشـگاه اينترنتـي BC٢ بر قصد خريد اينترنتي مشتريان چقدر است ؟“ پيشينه ي پژوهش پيشينه نظري طبق تعريف توربان (٢٠٠٦)، تجارت الکترونيکي عبارت از خريـد و فـروش کالاهـا و خـدمات و اطلاعات از طريق شبکه هاي کامپيوتري از جمله اينترنت است .
نمونه آنها پژوهشي است کـه توسط ليانگ و لاي (٢٠٠٠) انجام شد و نشان داد، مشتريان زماني کـه پايگـاه فـروش اينترنتـي کارکردهاي مطلوبي مانند کاتالوگ محصول ، موتور جستجو، مقايسه قيمت ، سبد خريـد، پرداخـت الکترونيکي از جمله خريد با کارت هاي اعتباري و سامانه هاي پيگيري سفارش را ارائـه مـي کنـد، تمايل بيشتري بـه خريـد اينترنتـي دارنـد (٢٠٠٢ ,Liang and Lai).
بنـا بـه پژوهش هاي انجام شده توسط رانگاناتان و گاناپاتي (٢٠٠٢)، شاپ و بلنگر (٢٠٠٥) و ژيمانسکي و هيس (٢٠٠٠)، عوامل فناوري شامل امنيت و قابليت به کارگيري است که خصيصه هـاي کليـدي تعيين کننده کيفيت پايگاه اينترنتي شناخته مي شوند.
بدين ترتيب ، مدل مفهومي که در نمودار شماره (١) نمايش داده شده است و نمونه ي آماري مورداستفاده در اين پژوهش بدون محدود کردن مشـتريان بـه گـروه افراد باتجربه يا بي تجربه بررسي مـي کنـد کـه عوامـل سـه گانـه بـالا و ويژگـي هـا و خصـايص مرتبطشان ، مانند کاتاليزورهاي قابل ملاحظه ، قصد خريد اينترنتي مشتريان را افزايش مي دهند يـا خير.
(2001) ‘Development of electronic commerce user – consumer satisfaction index (ECUSI) for internet shopping’, Industrial Management and Data Systems, 101(8), 400–405.