چکیده:
سیاست گذاری رسانهای، راهبردهای کلانی است که بر هدایت رسانهها در نیل به اهداف مشخص نظام حاکم دلالت دارد. از آنجاکه حوزۀ سیاستگذاری رسانهای، حوزهای ناشناخته در داخل کشور است، هدف این پژوهش، اجرای پژوهشی نظری در حوزۀ سیاستگذاری رسانهای و تبیین چارچوبی نظری برای آن است. از بررسیهای بهعملآمده مشخص شد که از بعد نظری دو رویکرد در حوزۀ سیاستگذاری رسانهای وجود دارد؛ رویکرد اول که رویکردی سنتی به سیاستگذاری رسانه است، رسانهها را نهادهایی قابل سیاستگذاری میداند و در این راستا بیشتر دولت و حاکمیتها را پررنگ میکند که چطور دولتها برای حفظ منافع عمومی دست به سیاستگذاری رسانهای میزنند. رویکرد دوم از نظر پیشرفتهای تکنولوژیک حوزۀ ارتباطات، عرصۀ رسانه را عرصهای غیرقابل سیاستگذاری میداند. در این مقاله تلاش شده است براساس مدلها و نظریههای موجود در حوزۀ سیاستگذاری رسانهای، در قالب این دو رویکرد چارچوب نظری جداگانهای تدوین شود.
خلاصه ماشینی:
از بررسـی هـای بـه عمـل آمـده مشخص شد که از بعد نظری دو رویکرد در حوزة سیاستگذاری رسانه ای وجود دارد؛ رویکرد اول که رویکردی سنتی به سیاستگذاری رسـانه اسـت ، رسـانه هـا را نهادهـایی قابـل سیاسـتگذاری می داند و در این راستا بیشتر دولت و حاکمیت ها را پررنگ می کند که چطور دولت ها برای حفظ منافع عمومی دست به سیاسـتگذاری رسـانه ای مـی زننـد.
پژوهشگر با ایـن دغدغـه کـه سیاسـتگذاری رسـانه ای از بخش های مهم ادبیات حوزة مدیریت رسانه محسوب می شود و به نسبت سابقة چندانی از ادبیات سیاستگذاری رسانه ای در دنیا وجود ندارد و تا کنون نیز پژوهشی در این خصوص در داخل کشور مشاهده نشده است ، به اجرای این پژوهش اقدام کرده است .
رویکرد اول که رویکرد سنتی به سیاستگذاری رسانه است ، رسانه ها را نهادهایی قابل سیاستگذاری می داند و در این راستا بیشتر اهمیت دولت ها و حاکمیت ها را پررنگ می کند که چطور دولت ها برای حفظ منافع عمومی دست به سیاستگذاری رسـانه ای مـی زننـد.
در رویکرد سنتی که رسانه ها را حوزه ای قابل سیاستگذاری مـی دانـد یک سوی جریان را پژوهشگران و پژوهش هایی تشکیل داده انـد کـه سیاسـتگذاری رسـانه ای را وظیفه ای دولتی می دانند که در این مسیر کارشناسان و پژوهشگران حوزة رسـانه بایـد صـرفا بـه دولت مشورت دهند.
Media, Culture & Society journal, 33(2): 193-210.
The politics of media policy, Cambridge, UK, Polity Press.
Media Policy for the Digital Age, Amsterdam University Press.
Media power, professionals and policies, sage publications.