چکیده:
هدف این پژوهش، مطالعة مدیریت دانش در سازمانهای هولوگرافیک است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعه و بررسی یافتههای پژوهشهای پیشین در قالب مبانی تئوریک تحقیق، چارچوب مورد نظر ارائه میشود. برای بررسی میدانی، در پژوهش حاضر، از جامعة آماری شامل اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایلام (مشتمل بر دانشکدههای زیرمجموعه) استفاده شده است. این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات علاوه بر مطالعة کتابخانهای، پرسشنامة محققساخته است که روایی آن از سوی خبرگان و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ تأیید شده است. برای تحلیل ابعاد چارچوب مفهومی از روش تحلیل عاملی تأییدی و بهمنظور بررسی میزان روابط میان ابعاد چارچوب تحقیق، از رویکرد مدلسازی معادلههای ساختاری (SEM) استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بین ابعاد شناساییشدة مدیریت دانش و چارچوب و ماهیت هولوگرافیکی سازمان، روابط معناداری وجود دارد و الگوی ارائهشده از برازش قابل قبولی برای تبیین آن برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
یافته های تحقیق نشان میدهد که بین ابعاد شناساییشدة مدیریت دانش و چارچوب و ماهیت هولوگرافیکی سازمان ، روابط معناداری وجود دارد و الگوی ارائه شده از برازش قابل قبولی برای تبیین آن برخوردار است .
از این رو، در سازمان های هولوگرافیک به عنوان چهرة جدید سازمانی- که براساس ساختار سایبرنتیکی (آرایش خودتنظیم ) طراحی میشود و هریک از اجزا به صورت شمایی از کل سیستم ظاهر میشوند (سرلک ، ١٣٨٧)- رویۀ مدیریت دانش در جهت خلق و به اشتراکگذاری دانش در بین کارکنان را میتوان از اجزای جداییناپذیر سازمان های هولوگرافیک برای مجهزساختن تک تک کارکنان قلمداد کرد؛ بنابراین ، با توجه به جدیدبودن این مقوله ، پژوهش حاضر درصدد است تا با بررسی دانشگاه علوم پزشکی ایلام به عنوان یک سازمان هولوگرافیک ، به مطالعۀ رابطۀ میان مدیریت دانش و ابعاد سه گانۀ آن ، ١.
از این رو، این نوشتار با هدف بررسی رابطۀ مدیریت دانش و ابعاد آن با ماهیت هولوگرافیکی سازمان ها، درصدد پاسخگویی به پرسش های زیر است : چه رابطه ای میان مدیریت دانش و ماهیت هولوگرافیکی سازمان ها وجود دارد؟ رابطۀ هریک از ابعاد مدیریت دانش ، اعم از دانش تکنولوژیک ، انسانی و مستند با جامعۀ آماری مورد نظر (به عنوان یک سازمان هولوگرافیک ) به چه شکل است ؟ بدین منظور، پژوهش حاضر درصدد است تا با مطالعه و بررسی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ایلام به سؤال های فوق پاسخ مناسب دهد.
Knowledge management: Challenges & opportunities, Baztab-e-Andisheh Publication, ????.