چکیده:
این مقاله بر آنست تا با رویکرد جدید خرید نقدی(CIA) به مقایسه ی هزینه ی رفاهی مالیات حق الضرب و مالیات مصرف برای اقتصاد ایران بپردازد. بدین منظور پس از مختصری بحث پیرامون الگوی مدل سازی CIA به تبیین کامل مدل پرداخته شده است و در آخر، مدل پژوهش برای اقتصاد ایران کالیبره شده است که نتایج حاصل از کالیبراسیون به این شرح میباشد: در کوتاه مدت و وضعیت اضطرار که دولت نیاز به تامین مالی کسری بودجه دارد، هزینه ی رفاهی تامین مالی از طریق مالیات حق الضرب کمتر از هزینه رفاهی تامین مالی از طریق مالیات مصرف است و در بلندمدت و وضعیت پایا، استراتژی جایگزینی مالیات حق الضرب به جای مالیات مصرف موجب تحمیل هزینه رفاهی بیشتری بر جامعه میشود.
خلاصه ماشینی:
"ب : Friedman (1969), Kimbrough (1986), Cole and Stockman (1988, 1992), Schreft (1992), Gillman (1993), Gomme (1993), Dotsey and Ireland (1996), ), Correia and Teles (1996), Aiyagari et al.
مطالعات داخلی ایزدخواستی، حجت (١٣٩٢)، در رساله دکتری با عنوان "تحلیل تأثیر مالیات حق الضرب بر تخصیص منابع و رفاه : مطالعه ی موردی اقتصاد ایران "، با استفاده از تعمیم الگوی لوکاس (٢٠٠٠)، ابتدا در یک الگوی بهینه یابی پویا، معادلات مربوط به نسبت مصرف به تولید، نسبت موازنه های حقیقی پول به تولید، فراغت نیرویکار، موجودی سرمایه ، سطح تولید و سطح رفاه در وضعیت یکنواخت به صورت تابعی از پارامترهای الگو استخراج شده است .
٦. نتیجه گیری این مقاله درصدد آن بوده است تا به بررسی و مقایسه ی هزینه ی رفاهی مالیات حق الضرب و مالیات مصرف بپردازد که این هدف با استفاده از الگوی خرید نقدی دنبال شد و نتایج حاصل از این پژوهش را میتوان برای دو بعد زمانی تقسیم کرد: الف -١- در بهینه یابی پویا، زمانی که باشد یا به عبارت دیگر سرمایه گذاری به پول نقد مقید باشد، در صورتیکه دولت بخواهد کسری بودجه ی خود را تنها از طریق مالیات حق الضرب تأمین مالی کند و در دوره این مالیات را اعمال کند آنگاه هزینه ی رفاهی آن یک دوره پس از اعمال مالیات بر جامعه تحمیل میشود.
Ireland (1996), The Welfare Cost of Inflation in General Equilibrium, Journal of Monetary Economics, 37: 29–47.
(1993), The Welfare Cost of Inflation in a Cash-In-Advance Economy With Costly Credit, Journal of Monetary Economics, 31: 97–115."