چکیده:
تنبيه بدني يعني استفاده از نيروي فيزيكي، براي اصلاح يا كنترل رفتار كودك با هدف و قصد اينكه كودك درد را تجربه كند، اما صدمه اي نبيند. تنبيه بدني عمدتاً در دو سطح خانواده و مدرسه مطرح مي باشد. در مطالعه حاضر تنبيه بدني در سطح خانواده (تنبيه كودك توسط والدين) مورد بررسي قرار گرفته است. پژوهش حاضر با مطالعه تحقيقات انجام شده در زمينه تنبيه بدني به بررسي عوامل تأثير گذار بر تنبيه بدني و تأثير پذير از آن پرداخته است و در نهايت به ارائه مدلي مفهومي از عناصر و ابعاد تنبيه بدني كودكان توسط والدين مي پردازد. اين مرور نشان داد كه بسياري از ويژگي هاي زمينه اي و شخصيتي كودك و والدين زمينه ساز استفاده از تنبيه مي شود. استفاده از تنبيه نيز منجر به مشكلات رفتاري، در سطح فردي و اجتماعي در كودك مي گردد و در نهايت همه اين روابط متأثر از فرهنگ هر جامعه مي باشد. در جوامع اسلامي نيز به دليل دستورات تربيتي موجود در فرهنگ ديني آن ها، تنبيه بدني در مرتبه نخست نهي مي شود و در مرحله بعد داراي حدود و شرايطي است كه رعايت اين حدود و شرايط نيز آسان نمي باشد.
خلاصه ماشینی:
مدل مفهومی عناصر و ابعاد تنبیه بدنی بر اساس مطالعات داخلی و خارجی فریبا خوشبخت ١ تاریخ دریافت : ٩۰۰۶۱۵ استادیار دانشگاه شـیراز ، دانـشکده علـوم تربیتـی و روانـشناسی ، تـاریخ تـأییـد: ٩۲۰۵۱۳ بخش آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستانی چکیده تنبیه بدنی یعنی استفاده از نیروی فیزیکی ، برای اصلاح یا کنترل رفتار کودک با هدف و قصد اینکه کـودک درد را تجربه کند، اما صدمه ای نبیند.
لازم به ذکر است که مقاله حاضر به بررسی جنبه هـای روانـشناسی تنبیـه بـدنی کودکـان توسط والدین پرداخته است و قسمت اعظم مطالعاتی که در این نوشتار بررسی شده اند به اثـرات منفی تنبیه بدنی (حتی اگر در جهت اصلاح رفتار باشد) اشاره میکنند.
مطالعه آکویین ، فریک و بادین نیز نشان داد که تنبیه بدنی کودکان منجر میشود کـه آن هـا دچار عدم سازگاری رفتاری و عاطفی شوند (٥٢٧ :٢٠٠٦ ,Bodin &Aucoin, Frick ).
بنـابراین حمایت مادر در زمانی که پدر تنبیه کننده بود هیچ نقش تعدیل کنندگی برای پرخاشگری کودکان نداشت (٢٠٥-٢٠١ :Brody, Ibid &Harper, Brown, Arias ).
چانگ ، السون، سامروف و سگستون طی مطالعه ای که بر روی ۲۴١ کودک، والدین و معلمان آن ها انجام دادند متوجه شدند که کنترل همراه با فشار از جمله تنبیه بدنی میانجی بین نوع فرزندپروری والدین و مشکلات رفتاری کودک از جمله پرخاشگری قرار می گیرد (٧٩-٧٦ :٢٠١١ ,Sexton &Chang, Olson, Sameroff ).
همچنین لنسفورد و داگ هدف پـژوهش خـود را آزمـون فرضـیه «میـزان حمایـت اجتماعی از تنبیه بدنی، پیش بینی کننده قبول تنبیه بدنی توسط والدین است » قرار دادند (٢٥٧ :Dodge, Ibid &Lansford ).