چکیده:
زعفران یکی از محصولات راهبردی ایران است. سهم ایران از تولید جهانی زعفران و صادرات آن تقریباً 93.7 درصد است. زعفران حدود 13.5 درصد از صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می دهد. نیروی کار مورد نیاز برای تولید زعفران، 200 نفر به ازای هر هکتار در روز است. هرچند که این رقم در بخش فراوری و بازاریابی بسیار بیشتر است. در این مقاله برخی داده های مربوط به تولید زعفران در ایران و جهان ارائه می شود تا سهم ایران از تولید جهانی و صادرات زعفران نشان داده می شود. سپس مقاله مزیت های ایران و گام های لازم برای توسعه محصول زعفران را شرح می دهد.
خلاصه ماشینی:
"ماتریس تحلیل سیاست برای مطالعه مزیت نسبی تولید زعفران درآمد منابع قابل معامله منابع غیر قابل معامله سود قیمت های خصوصی A B C D قیمتهای اجتماعی E F G H آثار تباین I J K L جدول 2.
۳) شاخصهای مزیت نسبی به صورت ذیل میباشند :(Monke & Pearson, 1989) الف) هزینه منابع داخلی : DRC = G / (E-F) • نسبت هزینههای داخلی به ارزش افزوده داخلی بر اساس قیمتهای سایه • برابر ارزش خارجی خالص کسب شده برای یک کالاهای خاص است.
شاخصهای مزیت نسبی برای خروجی یک هکتار کشت زعفران در سال ۲۰۰۸ به ریال شاخص مزیت نسبی مخفف ارزش بر أساس عامل داخلی DRC 0,87 بر أساس قیمت واحد UCs 0,88 سود اجتماعی خالص NSP 5 630 000 جدول نشان میدهد که برای سه شاخص مزیت نسبی وجود دارد.
از یک سو بر أساس این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که ایران دارای مزیت نسبی در تولید زعفران است و اهمیت اجتماعی و اقتصادی برای تولیدکنندگان دارد و میبایست که توسعه داده شود و بازاریابی آن تقویت شود.
۶- مزیت ایران در گسترش سطح تولید زعفران همان طور که اشاره شد، به دلیل ارزش بالای آن، زعفران یک محصول کلیدی برای محصولات کشاورزی ایران است که نقش اساسی در توسعه زمین های فقیر و رها شده بازی می کند.
به نظر می رسد که افزایش قیمت زعفران به میزان ۱،۱۰۰ درصد طی سه سال گذشته که به مقدار ۴۸ میلیون ریال به ازای هر کیلوگرم رسید، دلیل علاقه کشاورزان به کشت این محصول می باشد."