چکیده:
هدف اصلي اين پژوهش، بررسي تاثير عملكرد بازار، هزينه هاي تبليغات و نوآوري بر درجه تمركز در صنايع توليد مواد غذايي و آشاميدني ايران است. بدين منظور از داده ها و اطلاعات مربوط به كارگاه هاي صنعتي با 10 نفر كاركن و بالاتر توليدكننده محصولات مواد غذايي و آشاميدني ايران در سال هاي 1374-1388 استفاده كرده و مدل اقتصادسنجي را با استفاده از روش داده هاي تابلويي پويا برآورد كرده ايم. در اين مقاله از نسبت ارزش افزوده به فروش به منظور محاسبه نرخ سودآوري در صنايع توليد مواد غذايي و آشاميدني ايران و اندازه گيري عملكرد بازار، و به منظور اندازه گيري درجه تمركز نيز از نسبت تمركز 4 بنگاه برتر استفاده كرده ايم. افزون بر اين، از متغيرهاي شدت تبليغات و شدت تحقيقات نيز به عنوان متغيرهاي رفتاري بازار در مدل اقتصادسنجي استفاده كرده ايم. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد كه متغيرهاي نرخ سودآوري و هزينه هاي تحقيق و توسعه، اثر منفي و متغير هزينه هاي تبليغات اثر مثبت و معنا دار بر درجه تمركز در صنايع توليد مواد غذايي و آشاميدني ايران دارند.
خلاصه ماشینی:
"مرور مطالعات تجربی جدول ١ نشان می دهد که مطالعه ای کـه در آن اثـرات متقابـل عملکـرد بازار، که با شاخص هایی نظیر سودآوری اندازه گیری می شود و عناصر رفتـاری بـازار، شـامل شـدت تحقیقات و شدت تبلیغات را بر ساختاری بازار در صنایع تولید مواد غذایی و آشـامیدنی ایـران و بـا رویکرد پویا بررسی نماید، انجام نشده است و از آنجا که هدف اصـلی ایـن پـژوهش ، بررسـی تـأثیر عملکرد بازار بر درجه تمرکز در صنایع تولید مواد غـذایی و آشـامیدنی ایـران بـا رویکـرد داده هـای تابلویی پویا بوده ، همچنین ، متغیرهای شدت تبلیغات و نوآوری نیز به عنوان متغیرهای رفتاری بـازار در مدل اقتصادسنجی استفاده شده اند، بنابراین ، این پژوهش با پـژوهش هـای دیگـر در ایـن حـوزه تفاوت دارد.
از ایـن رو، بایـد مـدل ١٥ در چـارچوب مدل پویا به صورت زیر تصریح شود: LCONit = +LPRRit− +LRDit +LADVit +t (17) گفتنی است آمار و اطلاعات مربوط به متغیرهای درجه تمرکز، نرخ سودآوری ، هزینه هـای تبلیغات ، هزینه های تحقیق و توسعه ، ارزش ستانده ها، ارزش نهـاده هـا و فـروش در زیـربخش صنعتی صنایع تولید مواد غذایی و آشامیدنی ایران را از آمار و اطلاعات مربوط بـه طـرح هـای آمارگیری از کارگاه های با ده نفر کارکن و بالاتر مرکز آمار ایران برای سال هـای ١٣٨٨-١٣٧٧ استخراج کرده ایم .
٥. داده ها و نتایج تجربی در این مطالعه به منظور تبیین عوامل مؤثر بر درجه تمرکز در صنایع تولید مواد غذایی و آشـامیدنی ایران با تأکید بر عملکرد بازار که با شاخص سودآوری محاسبه شده اسـت ، از داده هـای مربـوط بـه کارگاه های صنعتی ده نفر کارکن به بالا برای سال های ١٣٨٨-١٣٧٤ استفاده کرده ایم ."