چکیده:
اداره امور سازمان ها به شیوه کار آمد و موثر در دنیای امروز مستلزم جمع آوری و پردازش انبوهی از اطلاعات گوناگون و آهنگ رشد بسیار سریع است. البته این اطلاعات باید بر پایه بررسی های علمی ، آمار و اطلاعات تردید ناپذیر استوار شوند . بنابراین باید سازمان ها را به گونه ای پایه ریزی کرد، تا بتوان اطلاعات کافی و صحیح را به موقع به مدیران ارایه نمود. سیستم پشتیبانی تصمیم گیری به عنوان ابزار مهمی دراین زمینه نقش بنیادی خود را در سازما ن ها نشان داده است. با استفاده از این سیستم ها تصمیم گیری صحیح تری به خصوص در سطوح بالاتر سازمان صورت می پذیرد.در این مقاله ابتدا به جایگاه مهم تصمیم گیری در سازمان ها و نقش اطلاعات در این فرآیند اشاره کردیم . سپس به بررسی علل عدم ایجاد سیستم های جدید تصمیم گیری در نظام آموزشی و مشکلات بکارگیری سیستم های اطلاعاتی در نظام آموزشی پرداختیم و در نهایت نقش مدیران را در بکارگیری و استفاده از این بیان نموده ایم. هرچند در سازمان آموزش و پرورش برخی پیچیدگی ها ، کمبود ها و ضعف ها ی برنامه ای و فقدان سابقه طولانی در به کارگیری سیستم های پشتیبان تصمیم گیری وجود دارد ؛ امید است با بالا بردن آگاهی مدیران در زمینه سیستم های موثر تر اطلاعات مانند سیستم های پشتیبان تصمیم گیری ( DSS ) و تکنولوژی اطلاعات ، در سازمان آموزش و پرورش برنامه ریزی شایسته تری برای اجرای آن صورت پذیرد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی نقش سیستم های پشتیبان تصمیم گیری در سازمان آموزش و پرورش سیما نویدبخش 1، تورج صادقی 2، منصوره بختیاری فایندری3 1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد ، نیشابور ، ایران، نویسنده مسئول 2 استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد نیشابور ، ایران 3 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد ، نیشابور ، ایران چکیده اداره امور سازمان ها به شیوه کار آمد و موثر در دنیای امروز مستلزم جمع آوری و پردازش انبوهی از اطلاعات گوناگون و آهنگ رشد بسیار سریع است.
(موحدی ، عابسی،46،1377) مشکلات به کار گیری سیستم های اطلاعاتی در سازمان ها از آنجائی که نیروی انسانی هر سازمان به عنوان هسته مرکزی آن تقی شده و کلید رشد و ترقی آن محسوب می شوند، بنابراین مدیران ارشد و کارشناسان شرکت های متفاوت در زمینه های مختف بایستی این نکته مهم را مدنظر خود قرار داده و در پرورش و حفظ و رضایت کارکنان خود بکوشندet a,2011) Moshref Javadi ) واقعیت ها نشان می دهند که استفاده از فناوری های نوین در قرن21 تأثیر عمیقی در زندگی اجتماعی انسان خواهد داشت و یقینا آموزش و پرورش نیز از این تغییرات مستثنی نخواهد بود )دالوز،1380، 22 (اما از طرفی این فناوری ها در سیستم آموزش و پرورش با مشکلات و مقاومت هایی از سمت کارکنان، معلمان، دانش آموزان و والدینشان روبرو شده است)امیری، 1369)سید ضیإالدین قاضی زاده موضوع پایان نامه دکتری خود را به بررسی و تحلیل موانع انسانی در استقرا و بکارگیری سیستم های اطلاعات مدیریت با تمرکز بر سازمان های دولتی ایران اختصاص داده است که از خلال آن ها می توان دریافت که وجود مشخصات زیر در مدیران سازمانهای دولتی در ایجاد و بکارگیری سیستم های پشتیبان تصمیم گیری (DSS ) اثر مثبت دارند: 1."