چکیده:
عادت های خواندن و مطالعه یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر موفقیت تحصیلی در دانش آموزان است. جایگزینی عادتهای صحیح خواندن و مطالعه برای رسیدن به یادگیری، آموزش و بالندگی دانشجویان در همه زمینه ها توصیه می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی عادت های خواندن و مطالعه دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی منطقه 2 تهران است. در مطالعه توصیفی حاضر تعداد 313 نفر از بین 1746 نفر از دانش آموزان به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده اند که 313 پرسشنامه جمع آوری گردید. ابزارهای این پژوهش شامل، پرسشنامه است. روایی پرسشنامه ها توسط متخصصین تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، برای دو پرسشنامه به ترتیب 0/746 محاسبه گردید. داده ها از طریق آمار استنباطی k-s) ، tتک نمونه ای و رگرسیون) با نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شده است. یافته ها نشان می دهد عمده مشکلات دانشجویان مورد پژوهش در زمینه عادت های مطالعه به ترتیب در زمینه برگزاری امتحانات با میانگین ، انگیزه ، تمرکز ، سازماندهی زمان ، یادآوری ، مطالعه یک فصل و گوش کردن و یادداشت برداری میباشد، بنابراین به طورکلی میتوان گفت عادت های مطالعه دانشجویان در حد متوسط است. و به نظر می رسد دانش آموزان راه و روش صحیح خواندن و مطالعه را نیاموختهاند، لذا پیشنهاد میشود که راه و روش صحیح و عادتهای مناسب خواندن و مطالعه آموزش داده شود.
خلاصه ماشینی:
"بررسی تاثیر عادتهای مطالعه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی مدارس دخترانه منطقه 2 تهران سوسن بهرامی کوهشاهی 1 نویسنده مسئول، دانشکده علوم رفتاری موسسه اموزش عالی کاراد، تهران، ایران چکیده واژههای کلیدی: 1- مقدمه از آنجا که در هر تمدن، و در هر ملتی خواندن و مطالعه به منزله ارزشی والا شناخته میشود، این تحرک آموزشی به لذتی بیبدیل، و گاهی اوقات فایدهای بیهمتا درآمده که چارچوب ویژه خود را طالب است( نادری، شعبانی، عابدی، 1389، به نقل از موکهرجی، 1379).
لذا پژوهش حاضر، با استفاده از روش کتابخانهای و همچنین ابزار پرسشنامه ، به بررسی عادتهای خواندن و مطالعه دانش آموزان از طریق بررسی مولفههای خواندن که شامل اهداف، انواع مواد خواندنی، مقدار زمانی، مجراهای دستیابی به مواد خواندنی، زمانها و مکانها است و همچنین بررسی مولفههای مطالعه شامل تمرکز، یادآوری، سازماندهی زمان (زمانبندی)، مطالعه یک فصل، گوش کردن و یادداشتبرداری، برگزاری امتحانات و انگیزه دانش آموزان مدارس راهنمایی دخترانه منطقه 2 تهران پرداخته است.
همچنین با نتایج پژوهش اباذری و ریگی (1391 )؛ مبنی بر عادتها و مهارتهای مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز غیرهمسو میباشد در پژوهش اباذری و ریگی بیشترین عملکرد دانشجویان در انگیزه و مدیریت زمان کمترین عملکرد را نشان دادهاند.
نتایج این پژوهش همچنین با نتایج پژوهش ترشیزی و همکاران(1391)؛ مبنی بر عادتهای مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند غیرهمسو میباشد زیرا در پژوهش ترشیزی و همکاران دانشجویان بهترین عملکرد را در مدیریت زمان و کمترین عملکرد را در گوش کردن و یادداشت برداری نشان دادهاند نتایج پژوهش ترشریزی با نتایج پژوهشچراغیان و فریدونی مقدم همسو میباشد."