چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮی اﻫﺪاف ﺑﺎ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﺧﻮارزﻣﯽ ﺗﻬﺮان در ﻣﻘﻄﻊ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ و ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ 300 ﻧﻔﺮ (214 دﺧﺘﺮ و 86 ﭘﺴﺮ) ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ اﻫﺪاف ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ وﻧﺪوال (1997)، اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺑﺮای اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ از ﻣﻌﺪل داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮی اﻫﺪاف ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﮔﺮاﯾﺸﯽ ﺑﺎ ﺗﻮزﯾﻊ ﻧﺮﻣﺎل ﺗﻔﺎوات دارﻧﺪ و ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮی ﻫﺪف ﻋﻤﻠﮑﺮدی و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ دارای ﺗﻮزﯾﻊ ﻧﺮﻣﺎل ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺧﻄﯽ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮی ﯾﺎدﮔﯿﺮی و اﺟﺘﻨﺎﺑﯽ ﺑﺎ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ راﺑﻄﻪ ﺧﻄﯽ وﺟﻮد ﻧﺪارد و ﺑﯿﻦ ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮی ﮔﺮاﯾﺸﯽ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ راﺑﻄﻪ ﺧﻄﯽ وﺟﻮد دارد. در ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﺮای ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی اﺟﺘﻨﺎﺑﯽ، ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی اﺟﺘﻨﺎﺑﯽ و ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮی ﮔﺮاﯾﺸﯽ و ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی ﮔﺮاﯾﺸﯽ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در ﺳﻄﺢ اﻃﻤﯿﻨﺎن 0/99، ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﻮد.
خلاصه ماشینی:
در تحلیل ضریب همبستگی برای متغیرهای جهتگیری یادگیری و جهتگیری اجتنابی، جهتگیری اجتنابی و جهت گیری گرایشی و جهتگیری گرایشی و پیشرفت تحصیلی در سطح اطمینان 99/0، معنادار بود.
جدول شمارۀ3: نتیجۀ آزمون K-S برای متغیر جهت گیری گرایشی متغیر پژوهشی تعدادمشاهدات مورد استفاده مقدارZ سطح معناداری((sig جهتگیری گرایشی 300 836/1 002/0 همانطور که جدول شمارۀ3، نشان میدهد مقدار Z به دست آمده و سطح معناداری 002/0 از مقدار سطح سنجش 05/0 کمتر بوده و این نشان میدهد که توزیع متغیر پژوهشی با توزیع نرمال تفاوت دارد.
3-خطی بودن رابطۀ متغیر جهت گیری گرایشی و پیشرفت تحصیلی جدول شمارۀ 8: نتیجۀ آزمون خطی بودن برای متغیر جهت گیری گرایشی و پیشرفت تحصیلی شاخص های آماری عوامل مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات مقدارF سطح معناداری واریانس بین گروهی 121/76 22 460/3 452/1 090/0 خطی بودن 056/21 1 056/21 837/8 003/0 انحراف از خطی بودن 065/55 21 622/2 100/1 347/0 واریانس درون گروهی 502/650 273 383/2 ----- ----- مجموع 623/726 295 ----- ----- ----- بر اساس نتایج مندرج در جدول شمارۀ 8، با توجه به اینکه احتمال مقدارF کمتر از 05/0 بوده و این نشان میدهد که بین متغیر جهتگیری گرایشی و پیشرفت تحصیلی رابطه خطی برقرار است.
4- بحث و نتیجهگیری نتایج این مطالعه نشان داد که همبستگی متغیرهای جهتگیری یادگیری و جهتگیری اجتنابی، جهتگیری اجتنابی و جهت گیری گرایشی و جهتگیری گرایشی و پیشرفت تحصیلی در سطح اطمینان 99/0، معنادار بود که با سایر مطالعات همخوانی داشت.
The relationship between the big-five model of personality and self-regulated learning strategies.
Self-regulated science learning with highly gifted students:the role of cognitive, motivational, epistemological,and environmental variables.