چکیده:
ﺧﻼﻗﯿﺖ ﯾﮑﯽ از ﻋﺎﻟﯽ ﺗﺮﯾﻦ و ﭘﯿﭽﯿﺪه ﺗﺮﯾﻦ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ذﻫﻦ آدﻣﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ آن ﺗﻮﺟﻪﮐﻨﻨﺪ ﺧﻼﻗﯿﺖ ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻫﻮش و ﺗﻔﮑﺮ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻓﺮد ﻧﯿﺰ ﻣﺮﺑﻮط ﻣﯽﺷﻮد. ﯾﮑﯽ از ﺳﺆاﻻﺗﯽ ﮐﻪ در ﭼﻬﺎردﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ذهن ﺑﺴﯿﺎری از ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان و اﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪان ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ را ﺑﻪ ﺧﻮد ﻣﺸﻐﻮل ﮐﺮده اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ آﯾﺎ ﻣﯽﺗﻮان ﺧﻼﻗﯿﺖ را ﭘﺮورش داد؟ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻧﺸﺎن دادهاﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻼﻗﯿﺖ در ﺗﻤﺎم ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﻓﺮدی و ﮔﺮوﻫﯽ اﻧﺴﺎن ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽﮔﺮدد. ﺑﺎ ﺷﺪت و ﺿﻌﻒ، ﺑﺎﻟﻘﻮه و ﭘﺮورشﭘﺬﯾﺮ در ﻫﻤﻪ اﻧﺴﺎنﻫﺎ وﺟﻮد دارد و ﺑﺮای ﭘﺮورش ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮐﻮدﮐﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن اﻣﮑﺎن ﺗﻔﮑﺮ داد و آﻧﺎن را از اﻧﺠﺎم دادن ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﻗﺎﻟﺒﯽ و از ﭘﯿﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه ﺗﺎ ﺣﺪ اﻣﮑﺎن ﺑﺮ ﺣﺬر داﺷﺖ .ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ، در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﭘﺮورش ﺧﻼﻗﯿﺖ ﻣﻌﻠﻤﺎن در اﺑﻌﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﺗﺒﯿﯿﻦ آن ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﺳﭙﺲ ﺧﻼﻗﯿﺖ در ﮐﻼس درس ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻃﺒﻖ ﻧﻈﺮ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن اﯾﺮاﻧﯽ و اﺳﺎﺗﯿﺪ داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﯿﺎن وﺿﻌﯿﺖ ﺧﻼﻗﯿﺖ در ﻣﺪارساﯾﺮان ﺳﻮا ﺷﺪﮐﻪ در ﻗﺎﻟﺐ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎداﺗﯽ از ﺟﻤﻠﻪ آﻣﻮزش و ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺑﺮای ﻣﻌﻠﻤﺎن و داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﯿﺎن و ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﺮد زﻣﯿﻨﻪ ﺑﺮای ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﻣﺪارس و...اراﯾﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
با شدت و ضعف، بالقوه و پرورشپذیر در همه انسانها وجود دارد و برای پرورش خلاقیت باید به کودکان و نوجوانان امکان تفکر داد و آنان را از انجام دادن فعالیتهای قالبی و از پیش تعیین شده تا حد امکان بر حذر داشت .
بر این اساس ، در این مقاله به بررسی پرورش خلاقیت معلمان در ابعاد مختلف از جمله مفهوم خلاقیت و تبیین آن پرداخته می شود سپس خلاقیت در کلاس درس مورد توجه قرار میگیرد همچنین طبق نظر متخصصان ایرانی و اساتید دانشگاه فرهنگیان وضعیت خلاقیت در مدارسایران سوالشدکه در قالب پیشنهاداتی از جمله آموزش و تبیین خلاقیت برای معلمان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و فراهم کردن زمینه برای معلمان در مدارس و...
سندرز در کتاب آموزش خلاقیت از طریق استعاره تاکید میکند که برای پرورش خلاقیت باید به کودکان و نوجوانان امکان تفکر داد و آنان را از انجام دادن فعالیتهای قالبی و از پیش تعیین شده تا حد امکان بر حذر داشت.
3-4 نقش معلم در پرورش خلاقیت : پال تورنس (1985) در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که خصوصیات مربی و شیوههای آموزش وی میتواند به افزایش تفکر خلاق بیانجامد.
حال این سوال مطرح است که چه نوع مربیانی بیشتر احتمال دارد کلاس درسی که در جهت استقلال عمل کند تشکیل دهند ؟ نظر آمابلی بر این است که مربیانی که دارای دو حس قبول کامل نبودن خود و احترام عمیق برای کودکان می باشند.