چکیده:
امروزه بهکارگیری مفاهیمی مانند هوشمندی کسبوکار بهدلیل ایفای نقش در تصمیمگیری سازمانی و ارتقای بهرهوری در صنایع مختلف بسیار مورد توجه است. شناخت و ارزیابی عوامل مؤثر در پیشرفت سیستمهای هوشمندی کسبوکار در سازمان بسیار اهمیت دارد. این پژوهش با هدف ارزیابی ارتباط بلوغ سیستمهای هوشمندی کسبوکار در یک سازمان با انواع هوش کارکنان درگیر با این سیستمها انجام گرفته است. در این تحقیق سه نوع هوش فرهنگی، هیجانی و منطقی ارزیابی شد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با روش توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری شامل مدیران و کارکنان شرکتهای ایرانی میشوند که سیستمهای هوشمندی کسبوکار را بهکار میگیرند. 313 نفر از بین کارکنان و 48 مدیر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونۀ آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه است. آزمون Z و ضریب همبستگی اسپیرمن برای آزمون فرضیههای پژوهش، و تحلیل سلسلهمراتبی فازی برای تعیین وزن شاخصها بهکار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد میان بلوغ هوشمندی کسبوکار و هوش فرهنگی، هیجانی و منطقی رابطة معنادار وجود دارد
خلاصه ماشینی:
"هـوش هیجـانی شـکلی از هوش اجتماعی است که بیان کنندة توانایی کنترل احساس و هیجان های خود و دیگران ، تمایز میان آن ها و به کارگیری این اطلاعات برای هدایت فکر و عمل اسـت ( ,٢٠١١ ,Humphrey &O'Boyle ٧٨٩.
نتیجـه تحقیـق دنـگ و گیبسـون (٢٠١٢) نشـان داد هـوش فرهنگی و هوش در مفهوم عمومی دو عامل مؤثر بر روی بازدهی و کارایی افراد در سازمان اسـت به همین دلیل ، برای بررسی رابطه این شاخص نیروی کار با میزان پیشرفت سیستم های هوشمندی ، فرضیه های دوم و سوم نیز بیان شد.
براساس نتایج میتوان گفت هر سه نوع هوش افراد در عملکرد و پیشرفت سیسـتم هـای هوشـمند سازمانی مؤثر است ، اما همان طور که در جدول ٤ نشان داده شده اسـت ، هـوش منطقـی از مقـدار کمتر ضریب همبستگی برخوردار است یعنی ارتباط هوش هیجـانی و پـس از آن هـوش فرهنگـی نسبت به هوش منطقی با بلوغ هوشمندی کسب وکار بیشتر بـوده اسـت .
براساس نتایج آزمون فرضیه های تحقیق میتوان بیان کرد هر چه کارکنان هوش و توانایی شخصیتی (توان محاسباتی و ارتباطات اجتماعی) بیشـتری داشـته باشـند، سازمان در بهره گیری از سیستم های هوشمندی کسب وکار و ابزارهای تجزیـه وتحلیـل بهتـر عمـل میکند و این سیستم ها به بلوغ و پیشرفتگی بیشتری دست مییابند، که ایـن خـود، عامـل مهـم در پیشرفت و مزیت رقابتی برای سازمان به شمار میآید.
در ایـن پژوهش ارتباط بین بلوغ سیستم های هوشمندی کسب وکـار در یـک سـازمان بـا سـه نـوع هـوش کارکنان آن سازمان ها ارزیابی شده است ."