چکیده:
سازمانهای امروزی بهویژه دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، با محیطهای بهسرعت در حال تغییر روبهرو هستند و باید بهطور مستمر نوآور باشند تا بتوانند در صحنة رقابت باقی بمانند و این فقط با ایجاد نظرها و پاسخهای قوی ناشی از فرایند خلاقیت سازمانی ممکن است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل محرک خلاقیت سازمانی در دانشگاه خلیج فارس انجام گرفته است. بدین منظور، موضوع پژوهشی در قالب بررسی متون نظری خلاقیت در سازمان بررسی شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامة محققساخته بوده است که بین دانشگاهیان دانشگاه خلیج فارس توزیع شد. برای تعیین پایایی ضریب آلفای کرونباخ محاسبهشده و دادههای جمعآوریشده با تحلیل مسیر و تحلیل رگرسیون خطی تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد مدل مفهومی پژوهش دربردارندة چهار بعد اصلی خلاقیت سازمانی، عوامل فردی، گروهی و سازمانی است. همچنین، نتایج نشان داد عوامل فردی و عوامل سازمانی بهطور مستقیم، و عوامل گروهی بهطور مستقیم و غیرمستقیم بر خلاقیت سازمانی تأثیر میگذارند.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس و با توجـه به اینکه الگوی مناسبی برای شناسایی عوامل محرک خلاقیـت در دانشـگاه طراحـی نشـده اسـت ، هدف این پژوهش این است که مشخص کند در عرصه فعالیت های دانشگاهی چه عواملی محـرک خلاقیت سازمانیاند؟ و به دنبال آن پرسش های فرعی زیر مطرح میشود: - عوامل فردی، گروهی و سازمانی محرک خلاقیت کدامند؟ - هر یک از عوامل محرک خلاقیت در چـه تعـاملی (اثرمسـتقیم و غیرمسـتقیم ) بـا یکـدیگر خلاقیت را تحت تأثیر قرار میدهند؟ - هر یک از عوامل محرک خلاقیت به چه میزان خلاقیت را تحت تأثیر قرار میدهند؟ با یافتن پاسخ این پرسش ها میتوان دانشگاه خلیج فارس را در سنجش عوامل محرک خلاقیت و فراهم کردن شرایط بروز و ارتقای خلاقیت سازمانی یاری کرد.
برخی تعریـف هـای خلاقیـت بـر ماهیـت فرایندها و فعالیت های ذهنی به کارگرفته شده در درک مسئله یا پاسخ جدیـد بـه پرسـش هـا تأکیـد میکند، برخی دیگر بر ویژگیهای فردی و مهارت های ذهنی افراد و برخی نیـز بـر محصـولات و خدماتی با کیفیت که نتیجه تلاش های خلاق است ، تمرکز میکند ( ,٢٠٠٣ ,Terblanche &Martins ٦٧.
شاخص های حاصل از پژوهش ها در زمینه عوامل محرک خلاقیت ( به تصویر صفحه مراجعه شود) روش تحقیق چارچوب مفهومی پژوهش طراحی چارچوب مفهومی روشی برای ساختاردهی تجربه هـا و ایجـاد همبسـتگی بـین ارتباطـاتی است که برای ایجاد یا شکل گیری دانش جدید ضروری است (٢٠٠٥ ,Dooley &Brennan ).
محاسبه ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای اصلی تحقیق خلاقیت سازمانی عوامل فردی عوامل گروهی عوامل سازمانی ( به تصویر صفحه مراجعه شود)در جدول ٤ ضرایب همبستگی بین سه عامل اصـلی محـرک خلاقیـت سـازمانی شـامل عامـل فردی، گروهی و سازمانی ، بر حسب ادراک دانشگاهیان دانشگاه (خلیج فارس بوشـهر) نشـان داده شده است .