چکیده:
این پژوهش به بررسی توأم نقش هوش سازمانی و بالندگی سازمانی در عملکرد سازمانی پرداخته است. تحقیق مورد نظر از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق، از نوع همبستگی و از نظر روش انجامدادن تحقیق پیمایشی است. برای سنجش موضوع تحقیق، مدل مفهومی براساس متون نظری موضوع طراحی شد. نمونـة آماری پژوهش حاضر 85 شرکت از شرکتهای شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز است که به روش تصادفی طبقهبندیشده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که روایی و پایایی آن بررسی و تأیید شد. برای بررسی رابطة بین متغیرهای تحقیق، مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار آموس انجام گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد در شرکتهای مورد مطالعه، بین هوش و عملکرد سازمانی رابطة مثبت و قوی برقرار است. همچنین، رابطة بین هوش و اصول بالندگی سازمانی، مثبت و معنادار است، ولی بین اصول بالندگی و عملکرد سازمانی رابطة معناداری وجود ندارد. بنابراین، مشخص شد، اگر چه هوش بهطور مستقیم بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و قوی دارد، با میانجیگری بالندگی سازمانی نتوانسته بر عملکرد تأثیرگذار باشد. بر این اساس، پیشنهادهایی برای ارتقای عملکرد سازمانی با تأکید بر هوش سازمانی و مشارکت فعالتر اصول بالندگی سازمانی مطرح شد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، این پژوهش به دنبال بررسی توأم نقش هوش سازمانی و بالندگی سـازمانی و تأثیر آن ها بر عملکرد سازمانی در شرکت های شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز است .
بیان مسئله امروزه ، با توجه به تغییرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، سازمان ها به این واقعیت دست یافته انـد که برای رسیدن به تعالی سازمانی و تحقق آرمان های خود، چاره ای جز سنجش نظام منـد عملکـرد خود و مقایسه آن با برنامه های کوتاه مدت و انجام دادن اصـلاحات لازم بـا توجـه بـه بـازخورد از محیط داخلی و خارجی، ندارند (داریـانی و رفیـع زاده ، ١٣٨٦).
با توجه به نقش هوش سازمانی و بالندگی سازمانی در سازمان ها، مطالعه توأم این دو متغیـر در شرکت های شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز درک بهتری را برای دستیابی بـه عملکـرد سـازمانی مطلوب فراهم میکند.
بر اساس مبانی نظری موضوعی تحقیق و اهـداف پـژوهش ، مدل مفهومی این پژوهش طراحی شده است ، همان طور که در متون نظری بیان شـده اسـت ، ابعـاد هفت گانه هوش سازمانی از دیدگاه آلبرشـت (٢٠٠٩)، مـدل سـه بعـدی عملکـرد سـازمانی یوکـل (٢٠٠٨) و اصول شش گانه بالندگی سازمانی طوسی (١٣٨٠) است .
این محققان نیز در پژوهش های خود بـه ایـن نتیجـه رسیده اند که بین هوش سازمانی با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجـود دارد و در ایـن بین نیروی انسانی جزء شاخص تأثیرگذار در عملکـرد سـازمان هـا اسـت .
"Organizational intelligence & knowledge management: thinking outside the silos".