چکیده:
سازمان بدون استراتژی همانند کشتی بدون قطب نماست. هدف، تدوین بیانیه مأموریت و استراتژی های توسعه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی در افق 1404 بود. جامعه آماری شامل مدیران، اعضای هیات علمی فعال دانشکده تربیت بدنی، کارشناسان تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی بود که، برای تعیین نمونه، به طور هدفمند، از بین افراد ذکر شده در جامعه آماری 15 نفر به عنوان اعضای شورای راهبردی انتخاب شدند. روش تحقیق حاضر توصیفی - تحلیلی از نوع مطالعات استراتژیک بود که بر اساس مدل انتخابی برایسون انجام شد، به لحاظ هدف، کاربردی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه (باز)، مصاحبه در حد اشباع، طوفان مغزی و مطالعه اسناد بالا دستی بود که با توجه به آنها، فهرست اولیه بیانیه مأموریت، چشم انداز، اهداف کلیدی، ارزشها و SWOT تنظیم شد و با نظرات شورای راهبردی، مورد تأیید نهایی قرار گرفت. سپس با بهره مندی از ماتریس تحلیل TOWS، تعداد 14 استراتژی شناسایی گردید و این استراتژی ها با استفاده از ماتریس (QSPM) اولویت بندی شدند. با توجه به ماتریس داخلی و خارجی(IE)، موقعیت استراتژیک دانشکده (در منطقه محافظه کارانه (WO قرار گرفت. به گونهای می توان با بهره جستن از فرصتهای محیطی برای کاهش نقاط ضعف داخلی برنامه ریزی کرد.
خلاصه ماشینی:
"اولویت بندی استراتزیها با نمره جذابیت نسبی اولویت عبارت استراتزی نمره ماتریس QSPM 1 کیفی سازی دوره های تحصیلات تکمیلی 50/3 2 نهادینه سازی اصول اخلاقی آموزش و پژوهش 42/3 3 توسعه زیرساختهای آموزشی، پژوهشی و ورزشی دانشکده 19/3 4 تحکیم نظام مدیریت ارزیابی عملکرد 03/3 5 مهندسی مجدد ساختار و فرایندهای دانشکده متناسب با توسعه کمی و کیفی رشته 77/2 6 توانمند سازی منابع انسانی دانشکده 64/2 7 توسعه آموزش و پژوهشهای تقاضا محور 54/2 8 برون سپاری و افزایش درآمدهای اختصاصی دانشکده از ظرفیت های موجود 51/2 9 جذب حمایت های برون سازمانی جهت تقویت منابع دانشکده 50/2 10 توسعه روابط با جامعه و صنعت 37/2 11 توسعه آموزش و پژوهش مبتنی بر علوم بین رشته ای و سیاست های کشور 34/2 12 ارتقاء برند دانشکده در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی 12/2 13 حمایت از تشکیل شرکت های دانش بنیان اعضای هیأت علمی 04/2 14 توسعه کمی و کیفی نشریه های علمی پژوهشی دانشکده 01/2 بحث و نتیجه گیری امروزه سازمانهای ورزشی همانند سازمان های غیرورزشی در معرض تغییر و تحولات محیطی و جهانی قرار دارند.
این تحقیق با هدف برنامه استراتژیک با استفاده از مدل الگوی جامع برنامه ریزی استراتژیک «برایسون» اقدام به بررسی و شناسائی بیانیۀ مأموریت، چشم انداز، ارزشها، اهداف کلان، نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی نموده، و با استفاده از ماتریس های ارزیابی عوامل درونی و بیرونی برای «تعیین موقعیت استراتژیک دانشکده» و ماتریس تحلیل SWOT برای تدوین «استراتژی ها» و ماتریس QSPM «اولویت بندی استراتژی ها» برای دانشکده استخراج شده است و در قالب پیشنهادات کاربردی به مدیران دانشکده ارائه گردید."